Forbrukerdirektør Randi Flesland mener forslagene vil øke ansvaret for de profesjonelle partene og styrke vernet av forbrukerne.
– Det er altfor mange konflikter i bolighandelen. Forbrukerne ender ofte som statister i en kamp mellom forsikringsselskaper, advokater, eiendomsmeglere og takstmenn, sier Flesland.
Fire forslag
Fire store aktører i boligmarkedet går sammen om fire forslag de mener gjør boligkjøpet tryggere.
- Etablere en autorisasjonsordning for takstmenn
- Offentlig godkjent tilstandsrapport
- Frita forbrukerne fra ansvar
- Gi kjøperen bedre tid i bolighandelen
Bak står Forbrukerrådet, Huseiernes Landsforbund, NITO Takst og Norges Takseringsforbund.
De mener endringene vil gi forbrukerne mindre behov for dyre forsikringer ved boligsalg.
LES OGSÅ:
Mer kvalitetstid
Ved boligsalg ønsker ofte både selgere og kjøpere en rask avklaring.
De fire mener en løsning er at å stille krav til at fullstendig salgsinformasjon og teknisk tilstandsrapport skal være helt åpent direkte tilgjengelig.
Det skal skje gjennom vanlige kanaler i markedet og samtidig som boligen legges ut.
Deretter bør korteste akseptfrist er 12:00 andre dag etter visning.
– Feil bruk av penger
Huseierne mener kjøpere og selgere sendes på kollisjonskurs med dagens regler.
– Pengene blir brukt på dyre forsikringer istedenfor dokumentasjon av standard på boligen, sier administrerende direktør Morten Andreas Meyer i Huseierne.
Feil og mangler som burde vært oppdaget av takstmannen eller eiendomsmegleren blir fullt og helt de profesjonelle partenes ansvar, foreslår de fire organisasjonene.
– Det er mye bedre å fremskaffe informasjon som unngår konflikter fremfor å forsikre seg mot konsekvensene av konflikt, sier Meyer.
LES OGSÅ:
Autorisere takstmenn
Takstbransjen vil ta større ansvar for at kjøperne får riktig og forståelig informasjon om boligene de kjøper og selger.
– Autorisasjon med krav til kunnskap og innføring av offentlig godkjente tilstandsrapporter er helt nødvendige tiltak, sier Espen Fuglesang, fagdirektør i Norges Takseringsforbund (NTF) og tidligere adm. direktør i NITO Takst.
Han mener ansvaret som til nå har ligget på boligselgerne, bør flyttes til profesjonelle.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Dokumentert tilstand
Forbrukerrådet har lenge jobbet for bred bruk av gode og forståelige tilstandsrapporter.
– Bolighandelen blir tryggere med offentligerapporter om boligenes tilstand, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.
Hun tror de aller fleste boligselgere vil velge å bruke de nye rapportene.
I forslaget fra Huseierne, Forbrukerrådet, Norges Takseringsforbund og NITO Takst vil boligselgernes ansvar bli begrenset til opplysningene de gir selv.
LES OGSÅ:
Høring
Forslagene er del av et svar på høringen om tilstandsrapporter ved boligsalg og forslag om endring av avhendingsloven til Justis- og beredskapsdepartementet.
Høringsfristen var mandag denne uken. Og her kan du lese alle høringssvarene.