Hopp til innhold

Norwegian: – Skivebom å koble ansettelse og flysikkerhet

Det er fullstendig skivebom å koble flysikkerhet til flygernes ansettelsesforhold, mener Norwegian, og avviser at flygere bryter reglene i frykt for å miste oppdrag.

Norwegian-fly i halvmørke på Gardermoen

En fersk EU-rapport viser at mange flyvere uten fast jobb sier de jobber mer og unnlater å rapportere feil av frykt for ikke å få oppdrag.

Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

– Våre piloter flyr eksempelvis i gjennomsnitt 750 timer i året, langt unna EUs grense på 900 timer, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NRK.

En fersk EU-rapport om ansettelsesforholdene i europeisk flybransje viser at mange flyvere uten fast jobb arbeider mer enn anbefalt og at de ikke tør rapportere om feil i frykt for ikke å få fornyet stillingen. Rapporten er laget på oppdrag av EU-kommisjonen av Universitetet i Gent i Belgia.

Norsk Flygerforbund nikker anerkjennende til funnene, som sier at innleide piloter på korte kontrakter unnlater å melde fra om feil. Forbundet er ikke i tvil om at dette påvirker flysikkerheten. Men Norwegian, som akkurat har lagt bak seg en elleve dager lang streik der nettopp pilotenes tilknytning til selskapet sto sentralt, mener konklusjonene i rapporten ikke treffer blink.

– Ingen sammenheng

Lasse Sandaker-Nielsen

Lasse Sandaker-Nielsen sier flysikkerhetsarbeidet i Norwegian er forbilledlig.

Foto: Margret Helland / NRK

Sandaker-Nielsen påpeker at Norwegian setter de samme kravene til innleide piloter som fast ansatte.

– Aller viktigst er holdningene til sikkerhet. Derfor er det også trygt å fly. I Norwegian arbeider vi målrettet med vårt sikkerhetsarbeid i alt vi gjør, sier Sandaker-Nielsen.

Han peker på at Norwegians rutiner og prosedyrer blir brukt som eksempler for andre samfunnsområder, som sykehus og helse.

Pilotene har et særskilt ansvar for å si fra når de ikke er «fit for flight», som det heter på flyspråket.

Lasse Sandaker-Nielsen, Norwegian

Under Norwegian-streiken tidligere i år krevde flygerne fast ansettelse i morselskapet, og ikke i datterselskapet NAN, der de var organisert – uten å nå frem. Men Norwegian påpeker at alle piloter de benytter har fast ansettelse – enten i et Norwegian-selskap eller i et bemanningsselskap.

Flygende personell følger samme internasjonale og europeiske lover og regler, og det betyr at piloter fra ulike selskaper, enten de er ansatt eller innleid, uansett nasjonalitet, følger samme regelverk, fremholder Sandaker-Nielsen.

– Pilotene har et eget ansvar

Flygerne har et eget ansvar for å rapportere når de for eksempel føler seg syke, minner han om.

– Pilotene har selv et særskilt ansvar for å vurdere og si ifra om han eller hun ikke er «fit for flight», som det heter på flyspråket, Sandaker-Nielsen.

Målinger som er gjort av Norwegian selv viser at innleide piloter både er mer tilfredse og har en høyere rapporteringsfrekvens enn fast ansatte, stikk i strid med påstander om at innleid personale ikke «våger å melde fra i frykt for å miste jobben».

– Norwegians prosedyrer og rutiner er på mange områder strengere enn myndighetenes krav, og på enkeltområder strengere enn hos våre konkurrenter, sier Sandaker-Nielsen.

AKTUELT NÅ