Hopp til innhold

Streiken vil endre norsk arbeidsliv, mener eksperter

Den eksplosive veksten i bemanningsbyråer vil endre norsk arbeidsliv, mener eksperter. De spår lavere lønninger og tapte rettigheter.

Norwegian-konflikten kan åpne for store endringer i norsk arbeidsliv.

Professor Eli Moen på Handelshøyskolen BI sier lavprisselskapene har gått foran i det som kan bli en dramatisk omlegging i arbeidslivet som vil bety tap av rettigheter.

Utfallet av Norwegian-streiken vil få dramatiske konsekvenser for mange norske arbeidstakere – ikke bare for pilotene, mener professor Eli Moen på Handelshøyskolen BI.

Hun sier at ettersom Norwegian nå har fått pilotene med på at de må godta å være tilknyttet et datterselskap, så kan det bety at bruken av bemanningsselskaper vil øke i flere bransjer framover. I OECD-området har det vært en eksplosiv vekst i slik bruk de siste årene.

Hun får støtte av arbeidsrettsekspert og advokat Jan Tormod Dege.

– Blir en øyeåpner

Jan Tormod Dege

Arbeidsrettsekspert Jan Tormod Dege sier norske arbeidstakere er dyre og at lønninger vil måtte gå ned.

Foto: NRK

Han peker på at internasjonalisering og globalisering har foregått i lang tid, men at dette nå plutselig kommer mye klarere fram.

– Dette blir en øyeåpner for norske arbeidstakere. Det dreier seg om mer enn piloter og passasjerer i Norwegian. Det kommer til å bli aktuelt for mange, sier Dege.

Eli Moen er enig og sier at utviklingen har skutt veldig fart de siste 3–4 årene i Europa.

Færre får fast jobb

Tysk bilfabrikk

I den tyske bilindustrien har bare hver 3. arbeider fast jobb.

Foto: EBU/NRK

25 prosent av arbeidsstyrken i OECD-området er nå uten fast ansettelse i form av en standardkontrakt. De øvrige har ulike løsere tilknytninger i form av innleie, tidsbegrensede kontrakter, betaling per oppdrag eller time- eller stykkprisbetaling.

Verst ute er arbeidstakerne i Portugal hvor bare seks prosent har tariffavtale.

Men også i land med sterk fagbevegelse skjer samme utvikling, og ikke bare innen luftfart og skipsfart.

– I Tyskland har nå bare rundt hver tredje ansatt i bilindustrien fast ansettelse, sier Moen.

Bilindustrien er selve lokomotivet i den tyske økonomien og det gir sterke signaler når arbeiderne ikke lenger får fast jobb.

– Norske lønninger må ned

Arbeidsrettseksperten Dege mener at konflikten i Norwegian har vist at pilotene må innse at det kommer endringer og at de har vært for dyre.

Både han og Moen sier at flere norske arbeidstakere snart vil merke internasjonaliseringen på lommeboka.

– Lønningene må ned for at vi skal tilpasse oss resten av verden, sier Dege.

– Det betyr kraftig reduksjon i lønn, tap av jobbsikkerhet og rettigheter som sykelønn og ferie, sier BI-professor Eli Moen.

AKTUELT NÅ