Tusenvis av unge sliter med å nedbetale gjeld, og i alderen 18 til 26 år har nordmenn en samlet kredittkortgjeld på én milliard kroner.
Én av ti unge har et forbrukslån, ifølge nye tall fra Nordea.
Forbrukerombudet mener en del av problemet er at reklamene for forbrukslån er for aggressive. Hun mener unge voksne blir utsatt for svært mye kredittreklame, og at det kan være vanskelig å håndtere dette.
– Svært kostbare lån er bare er et tastetrykk unna. Forbrukerne har krav på å få god og tydelig informasjon om hvor mye disse lånene faktisk koster, sier forbrukerombud Gry Nergård.
- Les:
Ville holde på fasaden
For 28 år gamle Tom Roger Veslum var fristelsen til å ta opp kjappe lån litt for stor. Da han deltok i TV3-programmet Luksusfellen tidligere i år, hadde han 1,5 millioner kroner i gjeld uten å eie noe.
– Jeg tok opp lånene for å holde på en viss fasade. Jeg tror det gjelder flere også. Man ønsker å være litt bedre enn det man er, sier Veslum som tok opp sitt første forbrukslån tidlig i 20-årene.
Lånene fant han i reklamer på internett. Etter at han fikk hjelp i TV-programmet, har livet hans blitt bedre.
– Jeg kommer ikke til å ta opp flere forbrukslån. Det tar meg seks år å bli gjeldfri, og det gjør at jeg må sette livet på vent. Mens kompiser har begynt å få barn, er jeg nødt til fokusere på å betale det jeg skylder, sier han.
- Les også:
Ber om strengere lovverk
Nå ber Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet stramme inn regelverket for markedsføringen, slik at færre havner i den samme situasjonen som Veslum.
– Vi ønsker oss at aggressiviteten begrenses. Det bør presiseres i loven hva som er tydelig nok merking av den totale lånesummen, sier Nergård.
Hun mener også at loven bør begrense muligheten for å sende direktereklame for kreditt, og at det heller ikke bør være mulig å lokke med rabatter og gratisytelser i denne typen markedsføring.
NRK har vært i kontakt med departementet som ikke vil kommentere saken før de har mottatt henvendelsen fra Forbrukerombudet, og fått mulighet til å vurdere forslaget.
- Les også:
Tapte sak mot kredittselskap
Nylig tapte Forbrukerombudet en sak mot et kredittselskap i Markedsrådet. Ifølge dem er opplysningen «17,8% 65000 5år Kost30872 Tot95872» i tråd med regelverket, og nok til å forstå at et lån på 65.000 kroner er blitt 95.000 kroner etter fem år.
Markedsrådet slo fast at reklamen ikke var et brudd på loven, noe Forbrukerombuet er uenig i.
– Vi mener det ikke var tydelige for forbrukere hvor mye forbrukslånet faktisk vil koste dem. Vi er uenig med markedsrådet, men forholder oss til avgjørelsen deres, sier Nergård.
Selskapet har ikke svart på NRKs henvendelser.