Dette har du krav på hvis du er sandfast

Det er fare for at de som er sandfast på Gran Canaria ikke har krav på kompensasjon til tross for kansellerte eller innstilte fly.

Fly i sandstorm på flyplassen i Las Palmas på Kanariøyene Gran Canaria 22. febr 2020

LANDFAST: Flyplassen i Las Palmas er rammet av værfenomenet Calima.

Foto: Borja Suarez / Reuters/NTB Scanpix

Rundt 2 000 nordmenn som befinner seg på Kanariøyene aner ikke når de kan reise hjem på grunn av kansellerte fly. Samtidig er det mange som skulle reise fra Norge til Kanariøyene som heller ikke vet når de kan dra av gårde. Årsaken er værfenomenet Calina som gjør at flyplassene på ferieøyene er stengt.

Ifølge den svenske flyovervåkningstjenesten Flightradar 24 har to mellomstore fly fra henholdsvis Air Europa og Iberia Airlines tatt av fra flyplassen i Las Palmas mandag morgen til Madrid. Ifølge overvåkningstjenesten er også flere fly nå på vei fra Oslo til Kanariøyene. To av flyene som har tatt av fra Gardermoen er fra Norwegian.

Værforholdene har nå blitt bedre, og både SAS og Norwegian har satt opp ekstrafly i håp om å kunne bringe de første norske passasjerene hjem mandag ettermiddag.

Dette er rettighetene til de sandfaste

Pia Cecilie Høst

DETTE HAR DU KRAV PÅ: Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet om rettighetene til flypassasjerene som ikke kommer seg til og fra Gran Canaria.

Foto: Forbrukerrådet

– Hvis du ikke får den reisen du har bestilt, har du krav på enten å få pengene igjen, eller bli ombooket til en annen flight så fort som mulig dersom dette er mulig, sier Pia Cecilie Høst, leder i forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

På Forbrukerrådets hjemmesider står det at flyselskapet skal tilby deg følgende tre alternativer:

  • Tilbakebetaling av det flyreisen eller den delen av reisen som er innstilt koster. Dersom du velger dette alternativet har du ikke krav på ombooking eller betalt forpleining.
  • Omruting slik at du kommer frem til bestemmelsesstedet så fort som mulig. Velger du dette alternativet har du krav på tilbud om mat og drikke, samt betalt overnatting og dekning av telefonsamtaler hvis nødvendig.
  • Dersom du ønsker det, kan du få omruting på et senere tidspunkt etter eget ønske med tilsvarende vilkår som den opprinnelige reisen.

Du vil også ha krav på en økonomisk kompensasjon etter fastsatte takster dersom flyvningen din blir kansellert. Denne kompensasjonen kan komme opp i 600 euro, rundt 6 000 kroner, og skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet. Denne kompensasjonen kommer i tillegg til tilbakebetaling eller ombooking.

Det slår Forbrukerrådet fast på sine hjemmesider.

Unntaket fra kompensasjonsregelen

Det er imidlertid ikke sikkert du har krav på kompensasjon.

– Denne kompensasjonen begrenses hvis kanselleringen skyldes ekstremvær eller hendelser som er utenfor flyselskapenes kontroll. Det kan være tilfelle i denne saken, sier Høst.

På forbrukerrådets hjemmesider står det også om unntak for kompensasjon. Det står det blant annet:

«Du har ikke krav på kompensasjon når årsaken til innstillingen er ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på dette kan være dårlig vær som forhindrer flytrafikken (...)»

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger