Maiken Wikestad Tobiassen skulle reist hjem fra Tenerife med familien sin til Oslo i dag, men frykter at de må overnatte på flyplassen.
– Flyet vårt skulle gått klokken 16.00 i dag. Så fikk vi melding om at det var forsinket til kl. 20.00, men nå er det ytterligere utsatt til klokken 21.00, forteller Maiken Wikestad Tobiassen.
Redd for at flyet ikke går
Hun har fått SMS fra Sunclass Airlines om at det er leid inn et fly fra Warmos, men har også fått motstridende melding om at hun skal fly med den opprinnelige flytypen.
– Vi stusser jo litt over hvordan et innleid fly kan frakte oss hjem, når ingen andre fly kan, sier hun. Men været her på Tenerife er kanskje ikke like ille som på Gran Canaria ifølge det vi leser i media, sier hun.
Sammen med familien sin, deriblant en tiåring og en ettåring, venter hun sammen med andre fra Norge, Sverige og Danmark i lobbyen på hotellet de har bodd på. Bagasjen har blitt hentet og sendt ut på flyplassen.
– Vi blir hentet med buss ved 20-tiden for å bli fraktet ut på flyplassen. Vi er redde for at flyet ikke går likevel og det er ikke veldig hyggelig å tenke på at vi kanskje må overnatte der med barna, sier Maiken Wikestad Tobiassen.
Hun forteller at alt er gult ute, og kraftig vind gjør at det ikke føles trygt å bevege seg utendørs.
– Det er kraftig vind, solstoler og løse gjenstander flyr ute i lufta her. Vi har ikke lyst til å gå ut, sier Maiken Wikestad Tobiassen.
– Vondt å puste inn
Eirik Reinnel fra Moss forteller fra Gran Canaria at det er sand over alt.
– Til og med inne på hotellet er det sand på bordene. Er vi ute er det vondt å puste inn, så det er best å holde seg inne, forteller Eirik Reinnel.
Han skulle ha reist hjem i går, men fikk beskjed på flyplassen i går kveld at flyet var kansellert og at de måtte skaffe seg et hotell selv. Noe han fikk fikset på nett mens han var på flyplassen i Las Palmas.
– Det har vi gjort, og siden har vi ikke hørt noen ting fra flyselskapet Norwegian, sier han.
Reinnel er ikke videre imponert over informasjonen han har fått, og synes det hele er litt frustrerende.
– Vi vet egentlig ingenting. Vi ringte til Norwegian tidligere i dag, og etter halvannen time i telefonkø kunne de eventuelt booke oss inn på et fly hjem på onsdag. Men vi satser på at de klarer å få oss hjem på mandag eller tirsdag, sier Reinnel.
Måtte overnatte på flyplassen
Annie Sæther Fredriksen reiser med sin venninne, hennes to barn og et eget tantebarn. De måtte tilbringe natten på flyplassen på Gran Canaria.
– Vi fikk beskjed om å vente hvis vi ville ha hotell. Klokken ett i natt fikk vi beskjed om at vi ikke fikk hotell likevel, så vi måtte sove på gulvet. Det har vært slitsomt. Vi voksne og 12-åringen har ikke sovet, men de to minste har sovet litt, sier Fredriksen til NRK.
Hun sier reisefølget er trøtte, sultne og vil hjem.
Fredriksen sier reisefølget har fått mat- og drikkebonger på 10 euro per person, men disse kan bare brukes i innsjekket område, og de får ikke sjekke inn.
– Nå har vi fått beskjed om at vi skulle få hotell etter klokken 12. Nå er klokken lenge etter 12, og vi har fortsatt ikke fått hotell, sier Fredriksen.
– Nå vil man jo bare hjem
Anita Westby Bjerke er også sandfast på Gran Canaria. Hun er sammen med hele familien, 13 stykker fra 3 til 60 år, for å feire morens 60-års dag.
Hun forteller at det er lite informasjon å få.
– Vi vet egentlig ingenting. Vi har på eget initiativ ringt SAS, og da fikk vi beskjed om at neste fly er satt opp klokken 11, men vi vet ikke om det går da. Bortsett fra det har vi ikke fått noe informasjon, sier Bjerke til NRK.
I går kveld fikk de innlosjert hele familien på hotell, og Bakke forteller at de i alle fall har fått seg litt søvn i natt. Det de derimot ikke fikk, var bagasjen: To i følget ble igjen på flyplassen for å få hentet ut bagasjen, men det var ikke mulig.
– Hvordan er stemningen i gruppa nå?
– Det ble litt bedre da vi fikk hotell, slik at alle sammen har fått sovet litt. Det er klart at alle er klare for å komme hjem. Det er i utgangspunktet ikke noe ugreit å ha en ekstra dag på Gran Canaria, men nå er jo været såpass at nå vil man jo bare hjem, sier Bjerke.
Mangel på informasjon
Mange reisende forteller at de likevel opplever å ikke få nok informasjon, og at de heller ikke har fått hjelp til å skaffe seg hotellrom.
Rolf-Johan Fremstad er en av dem som ikke kommer seg hjem.
– Vi er sandfaste her på øya og har ikke mottatt noen form for informasjon fra verken TUI eller Norwegian siden i går ettermiddag. Vi fikk heller ingen hjelp til å få hotellrom og ikke fått tak i vår bagasje, sier Fremstad til NRK.
Ifølge NTB er det flere fulle hotell på øya, og situasjonen blir ekstra vanskelig da mange hoteller er vinterstengt.
SAS har totalt seks fly som er værfast på Gran Canaria. De anbefaler sine passasjerer som er på flyplassen om å selv bidra til å finne hotellrom for overnatting.
– Våre medarbeidere på flyplassen LPA vil bistå, men det er svært vanskelig å finne ledig overnatting, fordi mange passasjerer er rammet av sandstormen. Vi har stor forståelse for at det er behov for mer informasjon, og vi jobber hardt for å finne løsninger for dem som er berørt. Det har vært en krevende situasjon med mange mennesker som trenger bistand, opplyser pressesjef i SAS, John Eckhoff til NRK.