Hopp til innhold

Høyre vil ha anbudsrunde på flyrute Widerøe legger ned: – Håper på SAS og Norwegian

Høyre ber regjeringen om å endre flyruta mellom Bodø-Evenes til ei anbudsrute. Helst innen Widerøe legger ned dagens tilbud 4. mai.

Harstad/Narvik lufthavn Evenes sett fra luften

LEGGES NED: Widerøes flyrute mellom Bodø og Evenes legges ned fra 4. mai. Andenes – Evenes legges også ned.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Stortingsrepresentant Jonny Finstad fra Høyre var en av dem som reagerte kraftig da Widerøe varslet at de ville kutte 4000 avganger i året på en rekke kortbaneruter fra og med 4. mai.

Kuttene ble varslet like etter at regjeringen hadde gitt Widerøe 40 millioner i avgiftskutt for å avhjelpe den økonomiske situasjonen.

Nå ber Finstad samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) om å snarest utlyse anbudskonkurranse på flyruta mellom Evenes og Bodø. Gjerne i kombinasjon med Andøy-Evenes.

– Staten og Forsvaret står midt oppe i en rekrutteringsprosess av personell til oppbygging av Evenes flystasjon. Disse personene vil innledningsvis ha behov for å pendle. Da er vi nødt til å ha på plass et flytilbud, sier Jonny Finstad.

Og det haster, mener stortingsrepresentanten fra Nordland, som også er luftfartspolitisk talsperson i Høyre.

– Befolkningen og næringslivet i regionen må ha forutsigbarhet, sier Finstad.

Håper på SAS og Norwegian

Ordfører Jonny Finstad, Vestvågøy kommune

– Det er uakseptabelt å ikke ha et flytilbud mellom to av største befolkningssentrene i Nord-Norge, og som i praksis deler Nordland fylke i to, mener Jonny Finstad.

Foto: Beth Mørch Pettersen / NRK

I dag er det Widerøe som trafikkerer strekningen mellom Bodø og Evenes.

Lengre rullebaner både på Evenes og Bodø lufthavn gjør det mulig å bruke andre typer fly enn de som trafikkerer kortbanenettet.

– Vi håper at SAS og Norwegian kaster seg på sammen med Widerøe, slik at det blir en god konkurranse.

Han tror at en statlig garanti kan være en gulrot som også kan lokke de store flyselskapene på banen.

Høyre har ikke regnet på hva et slikt anbud vil koste staten. Men flere modeller kan være aktuelle.

– Som en fast ordning med betaling eller en fleksibel ordning som garanterer for en viss mengde passasjerer per tur. Det som kommer under garanterer staten for og det som kommer over kan selskapet tjene på.

Blir ikke en FOT-rute

Et fly fra Widerøe dirigeres på rullebanen på Hammerfest flyplass. Flytrafikk, Dash 8, propellfly.

Flyselskapet Widerøe kutter 15 prosent av de kommersielle flygingene sine i kortbanenettet. Totalt kuttes 4.000 avganger i året.

Foto: Ole Berg-rusten / NTB scanpix

Tidligere har Narvik-ordfører Rune Edvardsen krevd at flyruta mellom Evenes og Bodø må komme inn under ordningen med såkalte FOT-ruter – altså ikke-lønnsomme ruter som staten subsidierer.

Finstad understreker at Høyres forslag ikke innebærer at Bodø-Evenes innlemmes i FOT-ruteordningen.

Høyre har også et ønske om å gå igjennom de totale rammebetingelsene for kortbanenettet, for å få et rutenett som fungerer godt for både innbyggere og næringsliv.

– Vi har behov for å gjøre endringer og tilpasninger slik at flyrutene blir lønnsomme.

Hareide: – Må se på Evenes spesielt

Knut Arild Hareide

– Widerøe spiller en veldig viktig rolle i Distrikts-Norge, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

Foto: Fredrik Varfjell / Fredrik Varfjell

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) var selv leder i Transportkomiteen på Stortinget i 2012 da det ble vedtatt å legge ned flyplassen i Narvik.

Det ble inngått en avtale med Ofoten-regionen om at da Hålogalandsbrua ble åpnet og FOT-ruten mellom Narvik og Bodø ble lagt ned, skulle den erstattes gjennom et kommersielt tilbud mellom Narvik/Harstad og Bodø.

– Nettopp den ruta som går mellom Bodø og Evenes er en av de mest kritiske på Widerøes kuttliste. Den betyr mye for Nordland, og en rute vi må vurdere spesielt, uttalte Hareide i Dagsnytt 18 samme uke som Widerøe varslet kuttene.

I dag sier Hareide til NRK at han er bekymret for kuttene som Widerøe har varslet. Tilbudet på kortbanenettet er spesielt viktig for folk i distriktene.

– Samferdselsdepartementet er nå i ferd med å gjennomgå de endringene Widerøe har varslet, og vi vil følge denne saken tett i tiden framover. Vi har sett at flere anbefaler at staten skal kjøpe flyruter, men det er for tidlig å si noe konkret nå om hvilket grep regjeringen vil ta på lengre sikt for å sikre et godt flytilbud for privatpersoner og næringsliv i regionen, sier Hareide.

Hareide sier også at regjeringen har vil styrke den allmenne konkurransekraften til norsk luftfart og bedre lønnsomheten også for kommersielle flyruter i distriktene

– Vi har derfor nylig besluttet å gjøre avgiftsendringer som styrker grunnlaget for de kommersielle distriktsrutene gjennom å innføre fritak fra plikten til å betale for inntil 6 tonn av den vektbaserte startavgiften. I tillegg har den endret fordelingen av innflygingskostnadene slik at flyene som bare flyr gjennom norsk luftrom må dekke en større del av avgiftene. Disse tiltakene har slått positivt ut for Widerøe.

Widerøe vil ikke kommentere utspillet fra Høyre.

– Vi har gitt vår anbefaling til Samferdselsdepartementet. Utover det har vi ingen kommentarer, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli. Hun vil heller ikke si hva Widerøe har anbefalt.