Hopp til innhold

Regjeringen halverte flyprisene: Nå er familiens billetter blitt 13.000 kr dyrere

Familien i Kjøllefjord hadde store forhåpninger til regjeringens priskutt på dyre flybilletter i distriktene, men prislappen har bare blitt enda større.

Kathrine Fjelleng Mikalsen og Christoffer Robin Jensen

DYRE FLYBILLETTER: Kathrine Fjelleng Mikalsen og Christoffer Robin Jensen i Kjøllefjord mener at ikke alle merker noe til priskuttet på flybillettene etter 1. april. Hennes familie må betale over 60.000 kroner for en flyreise med familien fra Finnmark til Nordland.

Foto: Kathrine Fjelleng Mikalsen / Privat

– Selv om prisene er gått litt ned i forhold til hvor de var på det mest ekstreme, så er de fortsatt altfor høye, sier tobarnsmor Kathrine Fjelleng Mikalsen i Kjøllefjord.

I en NRK-artikkel i 2023, reagerte hun og familien på at det kostet dem opp mot 50.000 kroner for å besøke familie i Mosjøen med fly.

For familien på fire, har det til tross for kuttene, faktisk blitt over 13.000 kroner dyrere for den samme reisen. Nå koster denne turen 63.354 kroner.

Flere har vært spente og utsatt bestilling av reiser til etter 1. april, da prisen på de dyreste flybillettene ute i distriktene skulle halveres.

Widerøe, Hammerfest lufthavn

WIDERØE: Flyene til Widerøe er for mange eneste måte å komme seg fra distriktene, som har de fleste FOT-rutene på kortbanenettet her i landet.

Foto: Allan Klo / Allan Klo

Regjeringen bruker 1 milliard kroner på å kutte i prisene til FOT-rutene på Vestlandet og i Nord-Norge. Dette gjelder i hovedsak flyrutene på kortbanenettet.

Flere politikere hyller kuttene, og mener det vil skape en ny hverdag i Nord-Norge.

– Jo da, man kan jo si at det er en start, men det er langt ifra en god start, sier derimot Fjelleng Mikalsen.

– De har halvert prisene på full flex-billettene, men det er kanskje ikke de billettene som blir brukt aller mest. De er allerede så dyre. Det er ikke barnefamilier som kjøper dem.

Flypriser Widerøe

FLYPRISER: Kun få dager etter det skulle komme store kutt av maksprisene på FOT-rutene, er allikevel dette alternativene familien fra Kjøllefjord får opp om de skal ut å reise til slekt og familie i Nordland.

Foto: Skjermdump

Kjører heller i to døgn

Tobarnsmoren i Kjøllefjord gir ingen applaus for politikernes priskutt. Hun synes det er trist at det ikke settes inn kraftigere tiltak for at folk fra distriktene i nord skal kunne reise med fly.

– At de har halvert prisene på FOT-rutene vil egentlig bare si for oss, som har Mehamn som nærmeste flyplass, at vi får halvert pris på flybilletten mellom Mehamn og Hammerfest.

– Videre er den ikke halvert.

Caspian og Cedrik Jensen i baksetet

BILFERIE: Caspian og lillebror Cedrik på bilferie til familien i Mosjøen, en strekning på 1377 kilometer. Å kjøre er mye billigere for familien enn å reise med fly.

Foto: Kathrine Fjelleng Mikalsen / Privat

Selv om prislappen for de dyreste og mest fleksible billettene nå er blitt mye høyere, finnes det dog et billigere alternativ – smart-billettene, som koster rundt 30.000 kroner for samme tur.

Dermed avlyser hun og mannen Christoffer Robin Jensen å bestille flybilletter også i år, og tar bilen fatt på ny – og kjører i to døgn for å besøke familien i Mosjøen.

– Vi får samme reise til omtrent halvparten ved å kjøre, og det er inkludert overnatting og drivstoff. I fjor landa vi på et sted mellom 10.000-14.000 kroner tur-retur ved å kjøre.

Les også Familie må betale nesten 50.000 for å fly til besteforeldrene: – Det er helt uholdbart

Samboerparet Christoffer Robin Jensen og Kathrine Fjelleng Mikalsen i Kjøllefjord.

Hyller nye priser

– De regionale flyrutene er en viktig del av samferdselstilbudet i distriktene. Derfor har regjeringen vedtatt å styrke rutetilbudet og redusere de billettprisene, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) for rundt et år siden.

Partikollega av ministeren og Evenes-ordfører, Terje Bartholsen, applauderer kuttene av maksprisbillettene.

Ordfører i Evenes Terje Bartholsen (t.v.) mener priskutt på flyreiser fortjener feiring. Her sammen med daværende lufthavnsjef på Evenes Geir-Olav Skogstad da 50-års-jubileet for Harstad/Narvik lufthavn Evenes ble feiret med kake sommeren 2023.

GIR APPLAUS: Evenes-ordfører Terje Bartholsen (Ap) mener en halvering av FOT-flyprisene vil skape en ny hverdag i Nord-Norge.

Foto: Terje Bartholsen

Han mener det bidrar til å jevne ut kostnadene næringsliv og befolkningen i distriktene har.

– Vi har behov for en god og effektiv interntransport i landsdelen. Det kunne jo heller ikke fortsette sånn at det var mye dyrere å komme seg herfra til Bodø og Tromsø enn å reise til Oslo.

I Gamvik kommune lar ikke ordføreren seg rive med. Her ligger også flyplassen Kathrine Fjelleng Mikalsen og familien sogner til.

Ragnhild Vassvik

FOT-RUTER: Ragnhild Vassvik (Ap) er ordfører i en kommune som er avhengig av FOT-rutene og fly som reisevei. Flyplassen i Mehamn i Gamvik kommune har mistet en flyavgang, og dermed kan det bli enda større rift om de billigste billettene.

Foto: EILIF ASLAKSEN / NRK

– Spørsmålet er jo, nå som vi har fått en halvering av fullprisbillettene på FOT-rutene, om det allikevel blir folk på tjenestereise, pasientreiser, offentlig ansatte og næringsdrivende som nyter godt av disse billettene.

Det sier ordfører Ragnhild Vassvik (Ap). Hun er spent på hvordan prisene slår ut framover.

– Nå skal vi samle erfaringer, både fra departementet sin side, men også for oss som bor her.

NRK forklarer

Hva er egentlig FOT-ruter?

Hva er egentlig FOT-ruter?

I Norge er de fleste flyrutene kommersielle. Det vil si at flyselskapene selv avgjør hvor og når de vil fly. Dermed settes det ikke opp flyruter hvor flyselskapene ikke tror de kommer til å tjene penger.

Hva er egentlig FOT-ruter?

For å sikre et godt flytilbud over hele landet, kjøper staten transport på flyruter hvor det ikke lønner seg å fly kommersielt. I all hovedsak finner man disse flyrutene på Vestlandet og i Nord-Norge.

Hva er egentlig FOT-ruter?

Disse flyrutene kjøper Samferdselsdepartementet etter en konkurranse mellom flyselskapene. I forbindelse med kjøpet pålegges såkalte forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) på rutene. Her blir det stilt krav til billettpris, kapasitet, hvor ofte man skal fly og hvordan rutene skal flys.

Hva er egentlig FOT-ruter?

Normalt er det flyselskapet som tilbyr den laveste prisen for å fly, som får oppdraget. Og i perioden avtalen gjelder, får flyselskapet enerett på å fly rutetrafikk på flyruten.

– Som forventet

– Dette kuttet gagner politikere som skal ha hjemreisen sin, og bedriftseiere. Jeg synes det er litt skremmende.

Det sier Maiken Garder i Hammerfest. Hun har blitt så provosert av de høye flyprisene i Nord-Norge, at hun i starten av 2023 startet en opprørsgruppe på Facebook.

Maiken Garder

DISKRIMINERENDE: Maiken Garden i Hammerfest mener det i forhold til samferdsel er diskriminerende å bo i Nord-Norge på grunn av de høye flyprisene.

Foto: Sunniva Hadland Bøthun / NRK

Hun er heller ikke fornøyd med resultatet av det nye priskuttet.

Jeg kjenner ingen privatpersoner som kjøper seg full flex-billetter. De kjøper de billigste ikke-fleksible billettene, sier Garder.

– Og prisen på disse er dels uendret og noen steder økt i pris, legger hun til.

Mens NRK snakker med Garder, gjør hun et søk på en reise mellom Vadsø og Leknes, som er to plasser på kortbanenettet.

– Der fikk jeg på et tilfeldig søk opp en pris på 7.329 kroner én vei på smart-billetten, mens på full flex-billetten 8.928 kroner. Så det var ikke store forskjellen, påpeker hun.

Hun mener det burde være et tak på hvor mye det totalt kan koste for å reise innad i landet på kortbanenettet.

– Vi er langt unna målet, og det er fortsatt voldsomt diskriminerende samferdselsmessig å bo i Nord-Norge, og til en viss grad Vestlandet, for man har ingen gode alternativer. Når alternativet ditt er 22 timer i privatbil, så er ikke det et fullgodt alternativ.

Les også Regjeringa halverer flyprisane: – Eg er svært misfornøgd!

Maiken Garder har startet en folkeaksjon mot de høye flyprisene på kortbanenettet.

Avviser kritikken

Regjeringens mål var å halvere prisen på FOT-rutene, og det har vi oppnådd.

Det forteller statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bent-Joacim Bentzen i en e-post til NRK.

På kommersielle ruter er handlingsrommet mer begrenset, men vi vil se nærmere på ulike løsninger også her fremover. Handlingsrommet vårt knyttet til dette ligger ikke gjennom FOT-rutene, forteller han om mulighetene for å gjøre ytterligere tiltak for reisende fra distriktene.

Han har stor forståelse for at flyprisene ofte oppleves som høye.

– Spesielt for familier som reiser sammen over flere strekninger. Derfor prioriterer staten å gjøre billettene billigere. Det å tilrettelegge for at folk kan bo og leve i vår nordligste landsdel har en høy prioritet.

Når det gjelder reisen familien i Kjøllefjord har mellom Mehamn og Mosjøen, poengterer Bentzen at denne reisen består av flere strekninger.

– Og hvor størstedelen av reisen er på kommersielle strekninger, som er strekninger staten ikke kjøper. Spørsmålet om disse strekningene må derfor rettes til flyoperatørene.

– Strekningene Mehamn–Honningsvåg tur/retur og Bodø–Mosjøen tur/retur er FOT-ruter, og fra 1. april har disse strekningene blitt billigere med maksimaltakster på henholdsvis 485 kr og 839 kr. Barn under 16 år betaler igjen halvparten av disse prisene.

På kritikken om at priskuttene gagner mest politikerne selv, samt andre på arbeidsreiser, er ikke Bentzen enig.

– Det stemmer overhodet ikke. Lavere pris gjelder alle.

Bent-Joacim Bentzen er fylkesråd for infrastruktur og samferdsel i Nordland fylkeskommune.

HALVERTE PRISER: Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bent-Joacim Bentzen sier til NRK at de har kuttet prisene som lovet.

Foto: Benjamin Fredriksen / NRK

Han legger til:

– Staten kjøper setekapasitet mellom a og b i tidsrom x og y. Dette for å sikre at det går flytrafikk på strekninger. Det er et minimumstilbud der det kommersielle tilbudet ikke strekker til.

– Det etterlyses et pristak på reiser som går innenlands på kortbanenettet, hvor for eksempel en familie skal fra A til B. Hva tenker dere om forslaget?

– Vi har pristak på FOT-rutene i dag, men ikke på de kommersielle rutene, da luftfarten er omfattet av konkurranseregelverket. Staten kjøper flyruter der det vurderes at markedet alene ikke ville levert et tilfredsstillende kommersielt tilbud. Spørsmål om priser på kommersielle ruter må tas med det enkelte flyselskap, svarer statssekretæren.

Les også Nye flyruter fastsatt: – Nå spøker det for mange arbeidsplasser

Hans-Jacob Bønå