Drivstoffprisene har aldri vært høyere i Norge.
Og ifølge eksperter kan vi få priser helt opp mot 40 kroner literen.
Mens halve Europa senker pumpeprisen, holder finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) igjen.
Over hele landet varierer pumpeprisene til dels betydelig.
Mandag morgen viste Circle K i Lørenskog 24,89 kroner for literen. 23 minutters kjøretur unna på Uno-X på Sofiemyr viste bensinprisen 22,79 kroner.
Det er 2,10 kroner billigere.
På Facebook finnes flere grupper hvor folk legger ut bilder av pumpeprisene og gir tips til hvor det til en hver tid er «billig» drivstoff.
Og hør bare på dette eksempelet fra Nordland i helgen:
Lørdag viste bensinpumpen hos ved Circle K i Sandnessjøen 27,39 kroner for literen.
Halvannen times kjøretur inn i landet, i Mo i Rana, kunne man ved YX på Storforshei fylle bensin for 22,41 kroner literen.
Det er en forskjell på 4,98 kroner.
Store lokale variasjoner
– Vi har sjeldent sett så store variasjoner fra dag til dag på den samme stasjonen, og også litt mellom stasjoner.
Det sier Øystein Foros. Han er professor i økonomi og ekspert på drivstoffpriser ved Norges Handelshøgskole.
Men først: Hvorfor er egentlig drivstoffprisene så høye som de er nå?
– Det er oljeprisen først og fremst som har drevet opp prisen. Vi fikk en sterk økning i oljeprisen rett etter utbruddet av krigen i Ukraina.
Oljeprisen duppet en liten periode før den igjen skjøt i været igjen.
– Det er hovedårsaken til den store økningen vi har sett, sier Foros.
Merkes på lommeboken
En som merker de høye drivstoffprisene på lommeboken er firebarnsfar Lars Andreas Botn i Sandnessjøen.
– Vi bor seks kilometer unna sentrum, kjører på jobb og unger på idrett. Så driver vi gård med sauer i tillegg.
På en vanlig måned bruker han nå et par tusenlapper bare i drivstoff.
– Sparer man fem kroner på literen når man fyller en bil på hundre liter, så utgjør det litt penger.
Botn har en stor amerikansk bensindrevet SUV som han trekker sauehenger med.
– Den bruker 1,7 liter på milen, så den bruker jeg ikke for å si det sånn.
Han sier at han på ingen måte er noen drivstoffspekulant, men følger ofte med på pumpeprisene lokalt, og fyller når prisen går ned.
Slik fyller du billigst
Det gjør han lurt i, sier drivstoffekspert Foros.
Alle bensinstasjoner øker prisen to-tre ganger i uken, og deretter konkurreres prisen ned.
– Men så er det veldig store forskjeller hvor mye det konkurreres ned. Enkelte plasser kan vi se variasjoner på tre-fire kroner, mens andre plasser ligger det stabilt på toppnivået.
Derfor anbefaler han å få en forståelse av hva som er toppnivået der du bor.
– Og så fylle for å unngå disse topprisene.
– Er det enkelte dager som er billigere å fylle på enn andre?
– Nei, vi har ikke noe fast dagsmønster som vi hadde tidligere.
Mange husker kanskje at prisene typisk gikk opp mandag formiddag, slik at man var sikret ukens billigste bensin hvis man fylte søndags ettermiddag eller mandag morgen.
– Men slik er det ikke lengre. Prisene går opp fortsatt to-tre ganger i uken, men det fremstår ikke som noe mønster på hvilke ukedager prisen går opp.
Lokal konkurranse
Jens Haugland er sjef for Uno-X Norge. Han sier at prisforskjellene mellom steder skyldes lokal konkurranse og innkjøpspris på drivstoffet.
– Hva er årsaken til at prisene varierer fra time til time?
– Store lokale forskjeller gjennom dagen skyldes på generelt grunnlag lokal konkurranse.
Kommunikasjonssjef i Circle K, Knut Hilmar Hansen, sier at konkurransen er intens flere steder i landet.
– Store lokale forskjeller på drivstoffpriser skyldes mest sannsynlig konkurranse. Forskjellene kan forsterkes i kortere perioder, samtidig som de internasjonale prisene stiger. Slike variasjoner oppstår gjerne etter en prisendring.
Han sier at bensinprisen har økt med 5,5 kroner siden invasjonen i Ukraina, og nesten ti kroner siden begynnelsen av juni i fjor. Dieselprisen er opp over åtte kroner.
– Jeg har mange år bak meg i bransjen, og jeg har aldri opplevd en slik prisøkning på bensin og diesel som vi har sett de siste månedene. Ei heller det nivået vi ser.
Flere bruker «spare-app»
I 2019 startet Sander Steiner Helgesen og Syver Orhagen et prosjekt med å samle oversikt over priser på bensinstasjoner rundt om i landet. Resultatet ble DrivstoffAppen.
På to år har i underkant av en halv million nordmenn lastet ned applikasjonen.
– Det fantes ingen god app med drivstoffpriser tilgjengelig. Vi opplevde at det var store prisforskjeller mellom stasjoner som lå kort vei fra hverandre, sier Helgesen til NRK.
– Av den grunn ønsket vi å lage en plattform der alle som er opptatt av å finne det billigste drivstoffet kunne dele informasjonen med hverandre.
Hovedsakelig kommer informasjonen i appen fra brukerne, samt noen eksterne kilder.
– Har dere sett en økning i antall brukere i forbindelse med de høye drivstoffprisene den siste tiden?
– Absolutt. Det har økt veksten vår ytterligere. I tillegg har nordmenn blitt mye mer prisbevisst, og ønsker å spare mer på faste utgifter.
Liten forskjell mellom by og bygd
Økonomiprofessor Foros sier at det ikke er noen klare tegn på at drivstoffet er dyrere på bygden i forhold til mer sentrale strøk.
– Det er ganske store forskjeller på hvilke områder som typisk prisen drives ned, og det trenger absolutt ikke være i byområdene.
Han fortsetter:
– Mange steder på utsiden av de store byene ser vi det motsatte, ikke minst i områder hvor det er utfart fra de store byene. Der kan vi se at konkurransen driver ned prisene mye, sier han.