– Jeg bor jo oppi skauen her, så jeg må jo ha litt diesel.
Ekornrød er fast kunde ved Ekeberg Auto i Siljan i Telemark. Innimellom stikker han også innom for å slå av en prat, og kjøpe en burger.
Og det setter eier og driver av stasjonen, Rolf Øverbø veldig pris på. Det er kunder som Lars han vil ha flere av.
– Jeg er født og oppvokst i 2. etasje her. Bensinstasjonen var der vaskehallen er nå. Så bygde jeg om bensinstasjonen i 97, da veien ble flyttet.
Rolf Øverbø i Siljan har vært føre var, og oppgraderte bensinstasjonen i 2018 med tanke på fremtiden.
Foto: Lars Tore Endresen / NRKRolf Øverbø i Siljan har vært føre var, og oppgraderte bensinstasjonen i 2018 med tanke på fremtiden.
Foto: Lars Tore Endresen / NRKVi går gjennom den røde og hvite stasjonen. Rolf mimrer tilbake til årene da det bare var bensin å få tak i.
– Antall biler som går på fossilt drivstoff går veldig ned, og det har aldri vært så spennende å drive bensinstasjon som nå, sier han.
Har vært forberedt
Tall fra Elbilforeningen og Drivkraft Norge viser at antall hurtigladestasjoner snart kommer til å passere antall bensinstasjoner her til lands.
I 2016 var det 345 hurtigladestasjoner i Norge. Nå er det 1732. Men fortsatt kjører sju av ti bensin eller dieselbil.
I Siljan forsøker bensinstasjonseieren å møte fremtiden. Han har blant annet investert i ladere og i butikk. I 2010 solgte han rundt 1,6 million liter drivstoff, nå selger han rundt 1 million liter.
– I 2018 kostet jeg på butikken ganske mye. Jeg håper at det gjør at folk stopper her, lader og bruker butikken litt.
Han sier at det skal gå an å drive stasjon selv om han selger halve drivstoffet.
– Elbileiere kjøper burgere de også, ler han.
Eventyrlig vekst
Bensinstasjonene blir til energistasjoner. Og om ikke lenge vil flertallet være hurtigladestasjoner.
Christina Bu
- Generalsekretær i Norsk elbilforening
– Det har vært en eventyrlig vekst i antall hurtigladestasjoner hvor elbiler kan lade. Vi har nå over 10.000 hurtigladere fordelt på i overkant av 1700 stasjoner, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.
Hun sier det er viktig med en sterk politikk også fremover.
– Vi har så langt kuttet 40 prosent av CO₂ -utslippene fra personbilparken. Det er en bragd, det er en kjempebra ting, men vi må fortsette. Det skal komme moms på elbiler også, men det må skje gradvis og forsiktig.
Bør det være moms på elbiler?
Denne avstemningen viser ikke hva befolkningen mener om spørsmålet. Resultatet viser hva de som selv har valgt å stemme mener, og avstemningen har ikke et utvalg som gjør den representativ for alle som bor i landet.
Anniken Wollik
Jeg håper jo fortsatt vi har bensinstasjoner. Det er fortsatt viktig for mange av dem med langtransport. Vi må ha stasjonene, det er viktig at de er mange steder. Det er jo her vi stopper når vi er ute og kjører.
Lars Ekornrød
Jeg fyller diesel her på stasjonen når jeg trenger. Jeg håper bensinstasjonene består, de er kjempefine å ha.
Vil sikre fremtiden
På stasjonene som er igjen erstattes pumper med ladere. I tillegg har antall ubetjente stasjoner mer enn doblet seg på ti år. Nå er over halvparten selvbetjente.
Rolf Øverbø i Siljan har satset på elbiler, og håper å sikre fremtiden for sønnen Isak Øverbø som en dag skal overta.
Isak Øverbø
– Det kommer jo litt an på utviklingen bilmessig, men jeg bør ha 10, kanskje 20 ålreite år foran meg. Lenger frem enn det er det vanskelig å si noe om.
Hei
Takk for at du leser. Har du tips eller innspill til saken eller andre ting vi bør skrive om? Send meg gjerne en e-post!
Tidligere har jeg blant annet skrevet disse sakene: