Hopp til innhold

To fergesamband på anbud: Satser på nye ferger og miljøkrav

Et enstemmig fylkesting vedtok å sende to fergesamband på anbud, med nye ferger og et minstekrav til miljø.

Hareid Sulesund

Nye og mer miljøvennlige ferger skal inn på Hareid-Sulesund og Sykkylven-Magerholm.

Foto: Roar Strøm / NRK

Det er Hareid-Sulesund og Sykkylven-Magerholm som skal ut på anbud. I sambandet Hareid-Sulesund har det vært mye misnøye med det tilbudet folk har fått. Særlig problemene rundt "Ullensvang" har ført til sterke reaksjoner.

I innstillinga var det satt på en oversikt over valg av ulik teknologi og drivstoff og kostnader for å beregne de økonomiske konsekvensene.

"Den nye kontrakten vil føre med seg høgare kostnader samanlikna med dagens kontrakt, og kostnadene vil auke uansett kva krav til miljø, alder og universell utforming som blir sett i den nye kontrakten. Men dei ulike teknologialternativa vil føre til ulik auke i kostnad."

Kvantesprang

Flere av fylkespolitikerne karakteriserte vedtaket som et kvantesprang.

Kristin Sørheim

Leder i samferdselsutvalget, Kristin Sørheim (Sp) er godt fornøyd med vedtak om anbud.

Foto: Trond Vestre / NRK

– Dette er en stor sak og en veldig gledelig sak, men det er en forutsetning at vi bygger en ny fergekai på Sulesund, sa lederen i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal, Kristin Sørheim (Sp).

– Dette er den beste dagen jeg har hatt siden jeg kom inn i fylkestinget i Møre og Romsdal, sa Steinar Reiten (KrF).

I forslaget til vedtak er det pekt på behovet for en ny fergekai på Sulesund, der anløpet er snudd mot Hareid, noe som gir en besparelse både i tid og bruk av drivstoff. Kostadene er estimert til 135 millioner kroner.

Usikkerhet

Men Per Vidar Kjølmoen (Ap) var bekymret over kostnadene som han mener at Møre og Romsdal fylkeskommune ikke har oversikt over.

– Jeg kommer til å stemme for dette, men jeg har en uggen følelse. Vi kjenner ikke de faktiske kostnadene. Det kan bli veldig dyrt. Jeg er ikke i mot 0-utslipp, men jeg vil vite hvor mye det koster, sa Per Vidar Kjølmoen.

Også fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik gjorde det klart at det er knyttet stor usikkerhet til økonomien i dette. Derfor hadde administrasjonen i utgangspunktet lagt opp til to ulike alternativ, ett med krav til nye ferger og minstekrav til miljø, samt at en skal evaluere på miljø og pris, og ett med et rent prisanbud.