Får ordfører i Aukra kommune, Bernhard Riksfjord, viljen sin, vil fergekjøring fra Midsund til Aukra snart være historie.
Kommunestyret i Aukra har enstemmig vedtatt å bruke 90 millioner kroner hvert år de kommende 20 årene for å finansiere Kjerringsundet – et broprosjekt mellom øykommunene.
– Det har enorm betydning, da kan du reise når du vil. Fremtiden krever landfasthet, konstaterer Riksfjord.
Mener kommunen må være fremtidsrettet
Finansieringsplanen er klar: Kommunen skal ta regningen selv. Hvert år får Aukra inn 280 millioner kroner fra eiendomsskatten, og det er fra denne potten ordføreren vil hente midlene som er nødvendig for å realisere drømmen fra.
Noen rikspolitikere har foreslått å fjerne eiendomsskatten på verk og bruk som Aukra er avhengig av for å finansiere broprosjektet. Og også rådmannen har uttrykt bekymring for økonomien. Denne skepsisen skjønner Riksfjord ingenting av.
– Det må da være en av de beste måtene man kan bruke eiendomsskatten. Den som vil ta vekk det grunnlaget kan ikke være fremtidsrettet, kontrer han.
Vil ikke vente 30 år
Med Møreaksen blir Midsund landfast, men Kjerringsundet er ikke en del av det sambandet. Store prosjekt som Nordøyveien og fergefri Todalsfjord legger beslag på alle veiinvesteringer i fylket de neste 30 årene.
Det vil ikke Aukra kommune vente på og tar regningen selv.
– Jeg går ut ifra at fylkestinget vil si ja til noe som omtrent er fullfinansiert. Det er bare å få på plass avtalene, mener ordfører Riksfjord.