Småfly løp løpsk på Vigra

Havarikommisjonen for luftfart mener en rekke uheldige omstendigheter gjorde at en småfly «løp løpsk» på Ålesund Lufthavn Vigra i sommer.

Flyene ble fotografert dagen etter at ulykken skjedde.

Slik så de to flyene ut dagen etter kollisjonen

Foto: Statens havarikommisjon

Det var om kvelden 28. juli i sommer den 68 år gamle mannen skulle ta flyet sitt. Han kom med vanlig rutefly fra Stavanger og skulle ta privatflyet videre til Ørsta-Volda Lufthavn Hovden.

Problem med batteriet

Etter å ha løst flyet fra fortøyningene satte han seg i cockpiten og forsøkte å starte motoren, men batteriet hadde for lite strøm.

Derfor bestemte han seg for å starte flyet ved hjelp av propellsving. Flyet hadde ikke parkeringsbrems. Siden han allerede hadde løsnet på noe av fortøyningene, bestemte han seg for å knytte en av fortøyningene fast i halen før han gjorde håndstart.

Dramatikken starter

Piloten går foran vingen på den høyre siden av motoren og svinger propellen. Motoren starter lett og turtallet øker så mye at flyet begynner å bevege seg. 68-åringen skynder seg rundt den høyre vingen for å nå inn i cockpiten, men rekker ikke frem.

Da han forsøker å holde gjen flyet, blir han truffet i låret av det betongfylte dekket som henger på slep. Slaget er så kraftig at han blir slått i bakken og blir liggende mens flyet bare fortsetter.

Han ligger og ser at flyet hans kjører østover på oppstillingsplassen for flyene. Etter vel 40 meter sliter fortøyningen seg og flyet begynner å sirkle mot venstre. For hver runde kommer det nærmere og nærmere to andre småfly som stod parkert.

Smellet

Etter vel 140 meter i den fjerde runden treffer høyre vingen Piperen som står parkert. Nå har mannen klart å komme seg bort til flyene og han får stoppet motoren og slått av strømmen. Det lekker bensin.

Oppe i tårnet sitter flygelederne og følger med. Nå slås det alarm og mannskaper fra brann og redningstjenesten kommer og skumlegger området rundt begge flyene. Piloten er såpass forslått at han kjøres til sykehus og blir der over natta.

Årsaken

Havarikommisjonen mener ulykken skjedde fordi mannen ikke hadde sørget for tilstrekkelige sikkerhetsbarrierer for å forhindre at en litt uheldig throttle-posisjon kunne medføre at flyet «løp løpsk»

De slår fast at all håndstart av motorer medfører økt risiko i forhold til vanlig elektrisk start. For det første er det fare for å bli skadet av propellen. For det andre kan flyet rulle uten kontroll.

Havarikommisjonen mener flyet, som hverken hadde parkeringsbrems eller god plass til å sette hjulklosser foran hjulene, var dårlig egnet til håndstart om det ikke satt en kvalifisert person i cockpit.