Mange utenlandske barn blir isolert og får en svært vanskelig barnehagedag.
Hva kan gjøres for å bedre opplæringa til barn som har problem med å takle barnehagedagen? Diskuter nederst i artikkelen.
- Frustrerende for barna
22 177 barnehagebarn i Norge snakker ikke det samme språket som de ansatte i barnehagen.
Samtidig får barnehagane svært lite støtte til morsmålsopplæring.
Ikke alle barna i Slotsvik barnehage i Ålesund kan delta i felles sang. To av barna er fra Litauen, og de har store problemer med å kommunisere med andre, forteller styrer Trine Hestetun.
- Det er frustrerende for barna fra Litauen, de ansatte og de andre barna i barnehagen. De utenlandske barna bruker veldig lang tid på å bli trygg i hverdagen.
Trenger penger
Over 20 000 barn i norske barnehager kommer altså fra et land utenfor norden eller England.
I Ålesund går 629 utenlandske barn i barnehager rundt om i kommunen. I Ålesund kommune har de 177.000 kroner til morsmålsopplæring. 20 barnehager har søkt om pengene.
Slotsvika Barnehage får 12.000 kroner i året for å drive språkopplæring for de to fire år gamle litauiske barna. Det er langt ifra nok.
- Vi fikk 6000 kroner nå på høsten, men må søke på nytt igjen neste år.
ASYLSØKERNE:
- Må tas på alvor
Det er utopi og tro at alle fremmedspråklige skal få opplæring på sitt morsmål.
Marit Gjervan på nasjonalt senter for flerkulturell opplæring ved Universitetet i Oslo sier at bedre utdanning barnehagepersonell kan løse mange problemer.
- Førskolelærerutdanninga må ta denne problematikken på alvor. Førskolelærerne må bli lært og forholde seg til språklig og kulturelt mangfold i barnehagen.
- Man kan skape tilknytning dersom man ikke deler samme språk, sier Gjervan.
Midlertidig løsning
I Ålesund har Hestetun har funnet en midlertidig løsning som ihvertfall hjelper litt på situasjonen for de to 4 åringene fra Litauen.
- Vi hadde heldigvis en renholder i barnehagen som var fra Litauen. Hun har jobbet med barna, og det har fungert bra.