NRK Meny
Normal

Slik får du ungene i seng til skolestart

Sommerferie, lyse sommerkvelder og sene netter går mot slutten. Her er triksene som kan få ungene til å sovne tidligere.

Trøtt jente

SENE KVELDER: Barn og ungdom som har forskjøvet døgnrytmen mye, bør en uke før skolestart begynne å endre rutinene, mener søvnforsker.

Foto: Labunskiy Konstantin

Skolene rundt om i landet starter på igjen i løpet av den kommende uka og uka etter. Nå begynner problemet med å få ungene i seng til fornuftig tid. Men hvor tidlig bør man starte innkjøringen?

Bjørn Bjorvatn, søvnspesialist

– Regelen at man skal sove nok til å bli uthvilt, sier Bjørn Bjorvatn, som er leder av Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer ved Haukeland sjukehus og professor ved Universitet i Bergen.

Foto: Privat

– Det kommer veldig an på hvor forskjøvet døgnrytmen har blitt i løpet av ferien. For de fleste går det greit og de kan begynne innkjøringen dagen før. Men de som har forskjøvet døgnrytmen langt mer bør starte noen dager eller kanskje en hel uke før, sier søvnforsker Bjørn Bjorvatn.

– Har man vært vant til å stå opp klokken 12 i ferien anbefaler jeg å stå opp en time tidligere hver dag. Neste dag står man da opp 11, så 10, 9 og 8.

Mari Hysing, forsker og psykologspesialist ved UNI research helse sier det viktigste er å være bevisst på at man skal begynne å endre døgnrytmen før skolestart, noe man bør gjøre en uke før.

For lyst til å sove? Dette trikset kan få ungene til å sovne selv om sola skinner ute.

Mørke solbriller

Mange rapporterer at de har mindre søvnbehov om sommeren enn om vinteren.

– Det er alltid vanskelig å begynne å legge seg før, så kanskje det lureste er å begynne med morgenen og gradvis stå opp tidligere. Da får man et par trøtte dager, men det blir litt lettere å sovne på kvelden, sier Hysing.

sovende barn

Ungdom mellom 16 og 19 år sover i snitt to timer for lite hver natt. Og de som sover minst har mest skolefravær, viser forskning.

Foto: Illustrasjonsbilde: Colourbox.com

– Det går an å få det mørkt på rommet selv om det er lyst ute ved hjelp av gode gardiner. Skru av skjermer og TV på kvelden, men nå er kanskje det en ekstra utfordring med tanke på OL, så det er ikke lett for oss i år, sier hun.

Bjorvatn anbefaler mørke solbriller når man er ute på kveldstid.

– Sol etter klokka 19.00/20.00 gjør en mer våken.

– Lite søvn gir mest skolefravær

Mari Hysing

– Sola og lyset er med å styre døgnrytmen vår, så hvis man står opp litt tidligere er det viktig å være en plass med lys, sier Mari Hysing.

Foto: UiB

Hvor mye søvn hver enkelt trenger varierer. Ifølge Hysing viser en studie at tenåringene trenger rundt åtte og en halv time søvn og de ligger på et søvnnivå under det.

– De fleste sover litt lite av og til, men får du tilstrekkelig og god søvn har du bedre konsentrasjon og det har sammenheng med karakterer og fravær.

Bjørn Bjorvatn sier at i verste fall sovner de under timen og lite søvn kan få mer dramatiske konsekvenser slik at man sovner bak rattet.

– For de aller fleste går det greit, men vi får ungdommer til behandling som har forskjøvet rytmen så mye at de sliter fryktelig når skolen begynner, sier han.

– Når bør man legge seg og stå opp i ferien?

– Spør du en søvnforsker så er nok vi litt kjedelige og sier at det beste er å holde samme døgnrytme hele året.