NRK Meny
Normal

Du trenger mindre søvn om sommeren

Du ligger å vrir deg i sengen, det er varmt, klamt og klokken begynner å bli mye. Et kjent scenario for mange i disse dager, men fortvil ikke. Du trenger mindre søvn om sommeren.

Sovende barn

Det vil ikke gi store konsekvenser om du bruker lengre tid på å sovne i sommervarmen, det sier lege og søvnekspert.

Foto: Colourbox

Jan Magnus Fredheim

Lege og søvnekspert Jan Magnus Fredheim forteller at vi får så mye lys om sommeren at vi ikke trenger like mye søvn for å føle oss opplagt.

Foto: Linn Løkken / NRK

Lege og søvnekspert, Jan Magnus Fredheim forteller at søvnhormonet melatonin brytes ned av lyset om sommeren.

– Derfor vil vi føle oss mer opplagt selv om vi får mindre søvn, sier søvneksperten.

Han bekrefter at det ikke vil gi store konsekvenser om du bruker lengre tid på å sovne i varmen.

Les også:

Mer finvær i vente

Værgudene har servert oss godt og varmt vær den siste tiden, og sydenvarmen fortsetter ut uka.

Mange opplever at det blir vanskelig å sove og blir kanskje stresset fordi man ikke får 7 timer med søvn. Men har du følt deg mindre opplagt?

Ifølge Fredheim er det ingen grunn til bekymring hvis man sover mindre på sommeren. Skulle det være så ille at du kun får 3 timer søvn en natt, vil man kunne ta igjen den tapte søvnen neste natt.

– Da vil man ha en mye større andel av dyp søvn. Slik vil du kunne hente inn den tapte søvnen, men det er bare for én natt, forklarer Fredheim.

– Så det er slik at man kan ta igjen tapt søvn?

– Det er egentlig ikke mulig å ta igjen søvn, men det er litt mulig likevel. Den første natten vil man kunne ta igjen noe, men sover du dårlig en uke, vil du få et søvnunderskudd man ikke kan ta igjen, sier han.

– Jeg sover bare 3–4 timer om natta

I Tønsberg sentrum møter NRK.no Tonje Brekke. Hun sliter med å sove og i tre uker har hun kun fått tre til fire timer søvn, men hun føler seg like opplagt.

Tonje Brekke

Tonje Brekke bekrefter at man har mer overskudd om sommeren, til tross for mindre søvn.

Foto: Kristine Masdal Aadne / NRK
Familien Hansen Lundberg

Familien Hansen Lundberg prøver å lufte for å få en behagelig temperatur.

Foto: Kristine Masdal Aadne / NRK

– Jeg kan bekrefte at man trenger mindre søvn om sommeren, smiler Brekke.

Litt lenger ned i gaten møter vi familien Hansen Lundberg på fire. De er her på ferie og skal bo to netter på hotell. Det gleder de seg til for der er det aircondition.

– Man blir veldig slapp og sløv i varmen. Gabriel på 3 år sovner litt senere, og lille August på 2 måneder blir veldig tørst. Så det blir generelt litt lite søvn på meg, så jeg kan ikke si at jeg føler meg like opplagt, forteller Lene Lundberg.

Les også:

Tenk strategisk

Fredheim forklarer at vi sover dårligere i varmen fordi vi ikke er vant til å svette om natten.

– Mange har vært i sola hele dagen og er solbrente. Det gjør at blodet strømmer til overflaten av huden og gjør oss ekstra varme, forklarer han.

Finn andre steder i huset

For å få best mulig søvn mener Fredheim at man burde lufte godt.

– Få det så mørkt og kjølig på soverommet som mulig. Ideell temperatur er 16–17 grader, det kan være vanskelig å få til i disse dager. Gjør tiltak med å lufte godt, sett inn aircondition eller en vifte, forteller søvneksperten.

Et annet alternativ er å lete etter de kjøligste stedene i huset og sove der.

–Har man en kjeller kan man legge seg der, sier han.