Fylkesutvalget sa i 2008 at riksveg 60, Røyr-Hellesylt i Stranda, skal stå øverst på prioriteringslista over rassikringsprosjekt. Prosjektet ble delt i tre byggesteg, og byggesteg nummer en ble satt i gang i 2010.
Fornøyd med at så mange er interessert
Tirsdag var det tilbudsåpning på det tredje, og siste, byggetrinnet av rassikringsprosjektet. Det kom inn seks tilbud, og de varierte fra 389 til 470 millioner kroner, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.
– Vi er godt fornøyd med at så mange entreprenører er interessert i arbeidet med det siste byggetrinnet på rassikringsprosjektet, sier prosjektleder Oddbjørn Pladsen.
Nå skal tilbudene kontrollregnes og all dokumentasjon godkjennes, før kontrakten skrives. Deretter skal vi ha en samhandlingsfase med valgt entreprenør. Går alt som planlagt regner vi med at arbeidet starter opp i slutten av mai.
- Les også:
Fjell- og betongtunnel
Tredje byggetrinn består av den 3 650 meter lange Ljøtunnelen, som er en fjelltunnel. I tillegg til selve tunnelen skal det også bygges ny fylkesveg på begge sider av tunnelen.
De interesserte bedriftene er AF Gruppen Norge AS, Leonhard Nilsen & Sønner AS, Hæhre Entreprenør AS, Kruse Smith Entreprenør AS, NCC Construction AS og Skanska Norge AS.