Hopp til innhold

Kjøpte beltebil til bygda for at de skulle komme seg frem vinterstid

Kommunen klarte ikke å brøyte veiene vinterstid på 50-tallet. Da ble beltebil løsningen for de ca. 40 fastboende i Fausadalen. Og det fins fortsatt beltebil i dalen, selv om den er av nyere dato.

Beltebil-nostalgi i Fausadalen

Steinar Aanning kjører fortsatt beltebil i Fausadalen i Stranda.

Foto: Ivar Eidheim / NRK

– Den er veldig stilig, flotte former, litt sånn Reodor Felgen-look, sier Steinar Aanning om kjøretøyet han viser frem.

faksimile fra lokalavisa Sunnmøringen

Faksimile fra lokalavisa Sunnmøringen om «ørken-kamelen» som var kommet til bygda.

Foto: Privat

I Fausadalen i Stranda kommune har det vært beltebil, eller snowtrack, siden 1957. Da bodde det ca. 40 personer i bygda. Og fordi kommunen ikke klarte å brøyte og holde veiene ut av dalen åpen på vinterstid, så kjøpte de inn et kjøretøy til bygdelaget i dalen. Den skulle brukes til å frakte folk frem til bussen på Fjellsæter-skiftet, ei mil unna, forteller Steinar Aanning.

Det var faren til Steinar Aanning, Magnar, som ble oppringt av bygdefolket når de skulle ut av dalen, og som fraktet de videre til bussen, på bestilling.

Den kunne frakte syv passasjerer, men det var trangt om plassen.

– Det var greit å kjenne hverandre, ler Aanning.

Beltebil-nostalgi i Fausadalen

Den opprinnelige beltebilen som var i bruk i Fausadalen var en 1957-modell. Bilen Aanning viser frem nå er fra 80-tallet.

Foto: Ivar Eidheim / NRK

Fortsatt snowtrack i Fausadalen

Aanning husker turene med den gamle beltebilen fra da han var liten.

– Da var vi i tømmerskogen og dro ut tømmer med den, og den dro faktisk et halvt tonn.

Snowtracken er fortsatt i bruk i Aanning-familien. Men det er ikke den samme bilen. Den opprinnelige bilen står fortsatt i dalen, men den er i dårlig forfatning. Det var ikke aktuelt å begynne å restaurere den. Derfor ble det heller ny beltebil.

Beltebil-nostalgi i Fausadalen

Under panseret viser Aanning frem Volkswagen boxer motoren. Beltebilen er driftet på girkasse. Men der er også variatordrift, altså to runde hjul med en kilereim, slik at når man snur på rattet vil det ene hjulet gå saktere enn det andre, slik at man kan svinge, forklarer Aanning.

Foto: Ivar Eidheim / NRK

– Dette er en 1981-modell, en av de siste de produserte i Sverige, sier Aanning om doningen han har kjøpt.

Aanning tror det ble produsert ca. 500 av denne typen i Sverige, og den ble ifølge Aanning eksportert til flere land enn Norge og brukt både på snø og sand.

Selv gikk han til innkjøp av bilen av nostalgiske grunner, og ikke på grunn av de fantastiske egenskapene. For da faren levde, og Aanning sa han hadde lyst å kjøpe en slik bil, kom svaret kontant.

– Det må ikke bli i min tid, svarte faren da.

For faren plagdes en del med bilen. Det var ikke uvanlig at beltet sporet av, og det var ikke garantert at de rakk bussen.

– Han hadde litt vekslende hell. Når sant skal sies så var den ikke god på allslags føre. Hvis det var sukker-føre, slik man gjerne har i påska, da vil den ikke gå særlig godt.

Beltebil-nostalgi i Fausadalen

Steinar Aanning mener det må være en beltebil i dalen.

Foto: Ivar Eidheim / NRK

Synes den hører til i dalen

Aanning vekker oppsikt når han drar frem beltebilen, selv om han ikke får brukt den til så mye.

– Dette er nostalgi, rett og slett. Denne synes jeg hører til i dalen.

Snowtracken har en god motorlyd når den hoster seg i gang og starter.

– Starter på første, humrer Aanning fornøyd.