Hopp til innhold

- Nøkkelen er å nå ut til folket

Operaen i Kristiansund er ikke som operaer flest. De vil bruke Operafestukene til å alminneliggjøre opera.

Operacruise

Fra fjorårets operacruise i havna i Kristiansund.

Foto: Roar Halten / NRK

Bare fire uker igjen til operafesten i Kristiansund, og de første kulissene er på plass i operaens høyborg i Kristiansund – Festiviteten.

– En ting er det som skjer her i Festiviteten, sier en entusiastisk operasjef Line Lønning Andresen. Men vi ønsker å ta opera ut, til dit folket er. Vi har opera på cafeer, restauranter, sykehjem, biblioteket og andre plasser der folk er.

Opprømt av tidligere suksesser på utradisjonelle konsertscener, ønsker Operaen i Kristiansund og fortsette denne måten å komme i kontakt med grasrota på.

Samarbeid gir større produksjoner

Produsent Britt Westavik og operasjef Line Lønning Andresen

Produsent Britt Westavik og operasjef Line Lønning Andresen skåler for ny operafest.

Foto: Roar Halten / NRK

Hovedforstillingene, Tsjaikonskijs Eugen Onegin og Mozarts Tryllefløyten, er begge produsert av andre operahus. Dette gir operaen mer handlingsrom dette året. Noen av produksjonsmidlene skal brukes til oppsetningen av Sundbåten Syver senere i år.

Det er fokus i hele operabransjen om samarbeid. Da blir det mer ressurser til større produksjoner. Vi er avhengig av å samarbeide, forteller operasjefen.

Eugen Onegin er produsert av Nordnorsk Opera og Symfoniorkester og Trondheim Symfoniorkesters Musikkteater. Tryllefløyten er produsert av OperaNordfjord.

To og en halv uke med opera

Festiviteten

Festiviteten er igjen høyborg for opera i Kristiansund.

Foto: Roar Halten / NRK

Operafestukene starter torsdag 4. februar med premiere på Eugen Onegin og varer til lørdag 20. februar. To og en halv uke med 48 forskjellige arrangement. Også i år blir det operafestuker-nachspiel, med artister fra en helt annen sjanger. El Cuero spiller lørdag 6 februar, mens helga etter kommer Åge Aleksandersen og Karpe Diem.