Dette vil blant annet gå utover Kvivsvegen som heller ikke blir prioritert i perioden 2006 til 2011.
Eiksundsambandet får 90 prosent av pengene som er avsatt gjennom Nasjonal Transportplan de neste årene.
- Vi må ha en godt teknisk stardard på de vegene vi har i tillegg til at vi må få et bedre grep på trafikksikkerhetsarbeidet vårt, sier regionvegsjef Elisabeth Schjølberg.
Regionvegsjef Elisabeth Schjølberg
Mindre til investering
- Det blir mindre penger til investeringer og et eksempel på et prosjekt som blir utsatt er Kvivsvegen på E39, sier Schjølberg.
Vegen skal binde Sunnmøre sammen med Nordfjord. Arbeidet med prosjektet har holdt på i 125 år.
Styreleder for Kvivsvegen Svein Sunde godtar ikke at 200 millioner kroner til Kvivsvegen forsvinner ut av transportplanen.
- Skuffet og overrasket
- Jeg er overrasket og svært skuffet og en prioritering vi på ingen måte kan godta, sier Sunde.
- Jeg regner med at fylkespolitikerne vet å uttrykke dette på tilsvarende måte som oss, fortsetter han.
Kvivsvegen var i utgangspunktet med i Nasjonal Transportplan etter godkjenning fra Stortinget.
- Hva er vitsen med klare regionalpolitiske vedtak hvis ikke embedsverket skal merke seg det? Da kan vi like godt legge ned Fylkskommunen, sier Svein Sunde.
- Skammens dokument
Fylkesordfører Ole Øverland er svært overrasket over forslaget.
Innstillingen fra vegdirektoratet viser at det verken er rom for rassikring eller nye prosjekt i Møre og Romsdal fram til 2015.
- Jeg må si at dette er et skamens dokument, sier fylkesordfører Ole Øverland.
- Et skammens dokument, sier fylkesordfører Ole Øverland
- Jeg har drevet med politikk i ganske mange år og er vant til litt av hvert, men å få slike tall i ansiktet når det gjelder kommunikasjonsinvesteringer i Møre og Romsdal, det hadde jeg ikke forventet, fortsetter Øverland.
Han reagerer spesielt på det store gapet mellom tidligere vedtatte handlingsplaner i Stortinget og det som ble lagt fram i Nasjonal Transportplan mandag.
- Jeg blir virkelig forundret dersom våre politikere vil forsvare noe slikt. Det er rett og slett skammelig, sier han.
Ikke penger til skipstunnel
Det er heller ikke satt av penger til Stad skipstunnel i forslaget til Nasjonal Transportplan.
Fiskeriministeren fikk sterk kritikk da han bestemte at tunnelplanene for skipstrafikken over Stadt skulle innkluderes i transportplanen og ikke behandles som egen sak.
Nå forutsetter Kystverket at tunnelen blir finansiert utenom Kystverkets økonomiske rammer.
Styreleder Jan Helgøy i Tunnelselskapet sier omtalen i Transportplanen er som ventet.
Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor
(tidligere Luftfartsverket) la mandag fram sitt forslag til
Nasjonal Transportplan 2006-2015.