Fly måtte bråstoppe på rullebanen

Et fly fra SAS måtte fredag avbryte avgangen fra Kristiansund flyplass Kvernberget.

Tekniker jobber med SAS-flyet

Teknikere er nå flydd inn fra Oslo for å se på flyet som fikk tekniske problemer under take-off.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Petter Halten

Petter Halten var om bord i SAS-flyet da det måtte avbryte take-off.

Foto: Privat
Flyet som fikk tekniske problemer

Flyet fikk tekniske problemer under take-off og måtte returnere til avgangshallen.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Flyet skulle ha tatt av klokken 06:35. Men da det tok fart på rullebanen, måtte flyet plutselig bråstoppe, forteller Petter Halten som var om bord i flyet.

– Hele flyet ristet. Jeg skjønte ikke hva som skjedde. Først trodde jeg at flyet punkterte, men det gjorde det ikke, sier Halten.

Han sier han fikk mange tanker da flyet plutselig måtte bråstoppe.

– Men det gikk heldigvis bra, sier han.

Smell fra motoren

Pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø, sier at det var et smell fra ene motoren som gjorde at piloten stoppet flyet.

– Vårt personell sier at det ikke var noen dramatikk eller fare, men da dette skjedde, snudde de selvfølgelig flyet og gikk tilbake til avgangshallen, forklarer han.

SAS fikk da omdirigert flyet som skulle gå fra Trondheim til Oslo. Det fløy innom Kvernberget og tok med passasjerene fra Kristiansund videre.

– Jeg tror at alle kom med flyet til Oslo.

Vet ikke hvorfor det smalt i motoren

Sandstø sier at det er for tidlig å si hvorfor det hørtes et smell fra motoren.

– Nå vil vi selvfølgelig få tekniker til å undersøke dette, og så får vi se om vi kan reparere dette, og finne ut hva årsaken var, sier Sandstø.

SAS sier at de vil prøve å hjelpe de passasjerene som mistet andre fly på grunn av hendelsen.

– Vi synes dette er veldig beklagelig, og vi skulle ønske at vi slapp denne situasjonen. Men når man får tekniske problem, så flyr vi selvfølgelig ikke videre med det flyet, sier Sandstø.

– Hva med de som skulle videre med andre flyselskaper? Vil dere hjelpe dem?

– Det kommer litt an på hvilke typer billetter de har. Har man en gjennomgående billett med SAS eller Star Alliance, så vil de selvfølgelig få hjelp.

Mister flyet videre

Ifølge Halten har ikke passasjerene som var om bord i flyet fått informasjon fra SAS om hva som var årsaken til den tekniske feilen.

Han og kona er nå om bord i et nytt fly på vei til Oslo, før de skal videre til Roma. Halten har bestilt billett med SAS hele veien frem til Roma, så han får nytt fly. Mens kona som skulle ta et annet fly med Norwegian mister en dag, og må bestille ny billett.