Tålmodigheten er slutt fra lastebilnæringa over forslaget fra Statens vegvesen til Nasjonal transportplan, som igjen skyver opprusting av flaskehalsen på hovedeksportvegen E 136 øverst i Romsdalen ut i det blå.
Vegen opp Vermabakkene og Brustuglia er bratt og smal og vogntog har store problem vinterstid på denne vanskelige vegstrekninga.
Mye er gjort
Nå er det gjort store løft på denne europavegen med bru over Tresfjorden og ny Vågstrandstunnel.
Nå krever Norges Lastebileier-Forbund at Statens vegvesen fullfører jobben med denne viktige eksportvegen mellom Møre og Romsdal og mot Østlandet.
– Dette er ei vegstrekning der det går mer enn 500 store biler hvert døgn, sier distriktssjef Dagrunn Krakeli i Norges Lastebileier-Forbund i Møre og Romsdal. Det er den viktigste ferdselsåra inn og ut av fylket vårt og det er en arbeidsplass som det er en skam å tilby sjåførene våre.
2030 før Romsdalen er fullført?
Det ser ut til at Statens vegvesen har glemt E 136, og i stedet bruker pengene på E 39 fra Betna i Halsa på Nordmøre og inn i Sør-Trøndelag, mener lastebileierforbundet.
Her er trafikken mye mindre enn gjennom Romsdalen – bare rundt 180 større biler i døgnet. Det vil koste rundt et par milliarder å fullføre prosjektet på E 39, og da er det ikke penger igjen til Romsdalen, frykter transportbransjen.
- Les også: Tre felt i Romsdalen
For perioden 2014-2017 ligger Brustugulia inne med startløyving på 20 mill i 2017. Flatmark- Monge ligger inne med 730 millioner (fullfinansiering i 2018-23), dvs. siste del av planperioden.
Blir det ikke utbygging nå, må vi vente på en bedre vei gjennom Romsdalen til minimum bortimot 2030, mener lastebileierforbundet, som nå ber politikerne om hjelp.