Hopp til innhold

106 av 600 skip i opplag: – Antall båter må ned

Økonomiprofessor Per-Bjarte Solibakke forventer at flere selskaper går konkurs og mener at det må bli færre operative skip.

Per-Bjarte Solibakke

ØKONOMIPROFESSOR: Per-Bjarte Solibakke forventer at flere rederier går konkurs.

Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen/NRK

Etter en lang periode med nye kontrakter, nye båter og penger strømmende inn, opplever nå norske offshorerederi slutten på det som kan betegnes som en gullalder.

106 av vel 600 skip fordelt på 42 norske offshorerederi, ligger nå i opplag og de som faktisk er ute på sjøen får ofte korte oppdrag som er lite profitable.

– Vi må kanskje forvente konkurser. Det er nødt til å skje en kapasitetsjustering på verdensbasis. Det betyr at antall selskaper må ned og også antall operative båter må ned, mener økonomiprofessor, Per-Bjarte Solibakke.

Den siste uka har Havila Shipping kjempet for videre drift.

Båter bygd på lånte penger

I de gode tidene var rederienes situasjon preget av lukrative kontrakter og nybygde båter. De er blitt et problem i ettertid, da båtene ble bygd på lånte penger, som de nå ikke klarer å betale tilbake.

– Vi hadde en pris på 110 dollar fatet og man hadde muligheter til å vokse videre. Da var det veldig vanskelig å si nei på grunn av på grunn av konkurransesituasjonen mellom selskapene. De som hadde de beste fartøyene, fikk også de beste kontraktene, forklarer Solibakke.

Administrerende direktør i Rederiforbundet, Sturla Henriksen, mener det er lett å være etterpåklok.

– I ettertid er det lett å se at vi har for mye kapasitet i bransjen. Norge har jo verdens nest største og mest avanserte offshoreflåte. Dette er en dramatisk situasjon for mange og vi må være forberedt på at det blir verre før det blir bedre, sier han.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL