Butikken der du handler kan finne ut ting om deg basert på hva du handler. Kjøper du for eksempel mye eksotisk mat, ferdigmat, eller vitaminer kommer dette fram i kjøpemønsteret ditt. Denne informasjonen vil Trumf nå ta i bruk til å klassifisere kundene.
Foreløpig sitter Trumf igjen med lite detaljert informasjon om dine kjøpevaner. Snart vil dette endre seg.
Til nå har Trumf bare kunnet se hvor kundene handler og for hvor mye. Med mer detaljert informasjon, vil de kunne bruke dette til igjen å sende deg spesifisert reklame og lignende. Dette skal igjen selvsagt føre deg tilbake til butikken for å bruke mer penger.
200 000 medlemmer har allerede sagt ja til Trumfs kartlegging. Over sommeren vil de første motta spesialdesignet reklame.
Mistenksomme mot overvåking
Peter Looby er skeptisk til butikkenes kartlegging av familiens kjøpevaner.
I England har de ti års erfaring med det de der kaller lojalitetskort. Der blir omtrent halvparten av husholdningene kartlagt ut i fra kjøpemønster og får tilsendt spesialdesignet reklame.
I det siste har imidlertid de engelske lojalitetskortene utløst en debatt.
– De gir deg inntrykk av at du får mye, men det stemmer ikke. Det du derimot får er mye reklame som skal føre degt tilbake til butikken. Dette er selvsagt reklame som er basert på hva du kjøper i butikken, sier Peter Looby.
Looby hadde lojalitetskort, men begynte å bli mistenksom da butikken visste mer om familien hans enn han likte.
– Jeg liker ikke å bli overvåket på noen som helst måte.
Høythengende bonuser
I England har fordelskortene eksistert i ti år.
Den engelske dagligvarekjeden Tesco driver detaljkartlegging av sine kunder. Hver måned sender de ut spesialdesignede tilbud som skal lokke kundene til en bestemt butikk.
Kundene må imidlertid handle for over 10 000 kroner for å få en bonus på 100 kroner. Hos konkurrenten Nectar må kunden bruke 40 000 for samme bonus.
Brukes til etteretning
Mange er interessert i den informasjonen butikkene etterhvert sitter på. Etter terroristangrepene 11. september kartla og analyserte amerikansk etteretning gjerningsmennenes kjøpemønster. Dette ble brukt for lage en profil over etnisk smak og kjøpemønster hos terrorister.
I England ville myndighetene bekjempe barns fedme ved å få Tesco til å gå gjennom kjøpevanenene hos barnefamilier, og på denne måten sile ut de usunne. Det sa Tesco nei til.
– Hvis myndighetene vil bekjempe fedme, kan de gjøre dette ved å kontrollere folks kosthold. Dette kan kanskje virke som å gå for langt nå, men det samme sa vi om å forby røyking på offentlige steder for ti år siden, sier Peter Looby.
Denne mannen har skaffet seg en av Peter Loobys "hardtslående" t-skjorter.
Looby har startet en protestside på internett der folk kan kjøpe t-skjorter merket: ”No I haven’t got a f**king loalty card”. T-skjortene har blitt populære i England, og det har begynt å komme bestillinger fra utlandet også, blant annet fra EU-kommisjonen.
Reservasjonsmuligheter
I England er det mulig å reservere seg mot detaljkartleggingen. Når Trumf nå skal begynne å kartlegge medlemmenes kjøpevaner, vil det være opp til hver og en av oss hvorvidt vi vil reservere oss eller ikke. Les mer om dette her: Lov og rett ved kundekort