Hopp til innhold

Vil ha bedre rutiner mot turbulens

Amerikanske myndigheter ber flyselskaper innskjerpe rutinene som skal forhindre personskader fra turbulens i lufta.

I lufta

Selv om kraftig turbulens kan være både ubehagelig og farlig, er den sjelden en trussel for flysikkerheten.

Foto: ScanStock

Det er blitt ganske vanlig at passasjerer sitter fastspent i setet under hele flyturen. Og de som velger å sitte uten belte, skal spenne seg fast straks besetningen advarer om mulighet for turbulens. Men det er det ikke alle som gjør.

Setebelte

Det er ikke alle flypassasjerer som følger denne oppfordringen.

Foto: Colourbox

Ni ganger ble passasjerer eller mannskap skadet på grunn av turbulens i amerikansk luftrom i fjor, melder nettstedet Flightglobal .

Det alvorligste tilfellet skjedde 20. juli da en Boeing 777-maskin fra United Airlines fløy gjennom et tordenvær underveis fra Washington til Los Angeles.

Kapteinen nødlandet i Denver etter at 17 passasjerer og fire besetningsmedlemmer ble skadet i den kraftige turbulensen som oppsto.

Viktigste skadeårsak

Ifølge det amerikanske luftfartstilsynet FAA er turbulens den viktigste årsaken til personskader om bord i fly. Enten fordi passasjerer unnlater å spenne seg fast, eller fordi det tar for lang tid før de får informasjon om farene som truer.

Dessuten kan kabinpersonale som har en jobb å gjøre og som dermed ikke er fastspent, selv bli skadet eller skade andre når ristingen starter for alvor.

LES OGSÅ:

Skriftlig advarsel

FAA ber nå flyselskapene trene opp de ansatte til å reagere enda raskere når flyet nærmer seg et turbulent område. Jo før passasjerene blir informert, jo bedre.

Passasjerer som ignorerer oppfordringene om å bruke sikkerhetsbelte, bør få en skiftlig advarsel med teksten "Turbulens kan oppstå. Klikk deg fast i stedet for å ta sjansen".

Kraftig turbulens kan altså være farlig. Men ikke for selve flysikkerheten, selv om ristingen kan oppleves som dramatisk og svært ubehagelig.

Hovedproblemet er at folk eller gjenstander kan bli kastet rundt i kabinen slik at noen kommer til skade.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


Fly etter turbulens

Én passasjer ble drept og 102 skadet i dette flyet fra United Airlines, som plutselig falt 300 meter rett ned underveis fra Tokyo til Honolulu. Bildet viser ødelagte bagasjehyller etter turbulensen.

Foto: Jiji Press / Scanpix

Lite problem i Norge

Men for de norske flyselskapene er ikke turbulens noe stort problem.

- På alle flygninger anbefaler vi passasjerene å være fastspent under hele turen. Svært mange følger den oppfordringen, forteller informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge.

I verdenssammenheng er SAS et mellomstort flyselskap, med drøyt 700 avganger hver dag.

- Jeg kjenner ikke til et eneste tilfelle der passasjerer har kommet til skade på grunn av turbulens i et SAS-fly, sier Johansen. Men han legger til at det har vært enkelte episoder der kabinansatte er blitt slått overende av plutselig turbulens.

- Derfor er bevisstheten om turbulens stor hos oss. Og værforholdene i vår del av verden er slik at kraftig turbulens inntreffer sjelden. Det har vel også en viss betydning for statistikken, mener Johansen.

Også Norwegian bekrefter at skandinaviske passasjerer er flinke til å følge kapteinens anmodning om å holde setebeltet festet.

- Det er mange utfordringer i lufta, men passasjerenes oppførsel er ikke blant dem, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.

I likhet med sin kollega i SAS bekrefter hun at manglende bevissthet om farene ved turbulens ikke er noe stort problem i Norge.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)