Med sine 600 millioner brukere, gir Facebook verdifull innsikt i folks online-oppførsel – og oppførsel generelt. Derfor har Pete Cashmore, grunnlegger for teknologinettstedet Mashable og teknoblogger på CNN.com, samlet ulike undersøkelser om Facebook-bruk.
Facebook istedet for røyk etter sex
Blant annet viser det seg at behovet for sosial omgang på Facebook kan ha tatt over en rolle tidligere forbeholdt sigaretten.
I en undersøkelse fra Retrivo kommer dette fram:
- 36 prosent sjekker Facebook, twitrer og sender meldinger umiddelbart etter sex.
- 40 prosent bruker sosiale medier under bilkjøring.
- Over 60 prosent bruker det på jobben og / eller på ferie.
(Artikkelen fortsetter under avstemningen)
Sex-lenker deles oftest
Lenker til artikkelen av typen med «sex» i overskriften og puppebilde deles mye oftere enn gjennomsnittet.
En forsker på sosiale medier fulgte 12 000 lenker fra nyhetssider og blogger og oppdaget at de som handlet om sex hadde 90 prosent større sjanse for å bli delt på Facebook enn de som handlet om helt andre ting.
Forskeren oppdaget også at lenker med positivt ladet innhold deles oftere enn de som handlet om tristere ting.
Les også:
Facebook-venner til irritasjon
Som på andre arenaer, kan også venner på Facebook være til irritasjon.
Og kvinner irriterer seg mest, skal vi tro en undersøkelse fra Eversave, ifølge BusinessWire.
85 prosent av de kvinnelige Facebook-brukerne som var med på undersøkelsen oppgav å irritere seg grønne over enkelte statusoppdateringer.
«Klager hele tiden» var irritasjonsmomentet flest (60 prosent) krysset av for, tett etterfulgt av «uønsket deling av politiske holdninger» og «brauting med tilsynelatende perfekte liv».
Les også:
Spionerer på eksen
Nye muligheter for å følge med på hva andre foretar seg til enhver tid åpner også nye muligheter for å spionere på eks-kjærester.
I en undersøkelse fra YourTango.com oppga nesten 50 prosent av respondentene at de altfor ofte er innom eksens Facebook-profil (eller profil på liknende nettverk).
Les også:
Banner på Facebook
Videre har ukvemsordene også inntatt de sosiale nettverk.
Nesten 50 prosent av alle amerikanske Facebook-brukere har banneord på veggen sin, ifølge en undersøkelse fra Reppler, skriver Cashmore.
I 56 prosent av tilfellene er de skrevet av venner.
Les også:
Venn med sjefen?
Med dårlig venneoppførsel på veggen, kan det kanskje være kjipt å være venn med sjefen. 65 prosent av amerikanske Facebook-brukere mener nettopp dét er usmart, ifølge en undersøkelse gjennomført av Liberty Mutual's Responsibility Project.
Undersøkelsen konkluderte med at de fleste fortsetter å sette pris på et skille mellom jobb og privatliv.
Les også:
Slår opp på Facebook
Privatlivet, derimot, er i aller høyeste grad flyttet fra sofakroken til den virtuelle verden.
En undersøkelse av 1000 personer viste at 250 av disse (25 prosent) hadde blitt dumpet ved plutselig, og til sin store forskrekkelse, å oppdage at deres bedre halvdel hadde oppdatert sin forholdsstatus til «singel».
Les også:
Kjærester lykkeligere enn single
I fjor markerte Facebook selv Valentinsdagen ved å sammenlikne brukeres forholdsstatus med hvordan de syntes å ha det.
Ikke overraskende fant de at brukerne i forhold (også de forlovede og gifte) hadde litt gladere oppdateringer på sine profiler enn de single.
Gode nyheter for de single, vel å merke: De brukerne som hadde oppgitt å være i et «åpent forhold» syntes å være litt mindre lykkelige enn de helt single.
For moralen – se Pete Cashmores blogginnlegg på CNN.com her.