På den store bilbransjemessen i Frankfurt la organisasjonen for verdens bilfabrikanter, OICA, fram tall for det globale bilsalget.
Og til tross for en nedgang i nybilsalget i Europa på 6 prosent i første halvår, er bransjen optimistisk.
– Vi har sett den første lysstrimen i enden av tunnelen. Ingen her forventer at noen mirakler skal skje, men vi er relativt sikre på at bunnen er nådd, sier Karl-Thomas Neumann, som er sjef for General Motors' europaavdeling, til Reuters.
– Vi kan koste på oss litt optimisme. Men jeg tror at veien tilbake vil gå tregt, og vi bør ikke være overentusiastiske, sier visepresident Trevor Mann i Nissan.
Mer optimistisk
Under den forrige Frankfurt-messen for to år siden handlet alt om gjeldskrisen i eurosonen, og hvordan Europas bilprodusenter skulle overleve. I år er stemningen mer optimistisk i en konjunkturfølsom bransje.
Årsaken er at den globale etterspørselen etter nye biler er høy utenfor det europeiske markedet. På verdensbasis har antallet nyregistrerte biler økt med 2,8 prosent i årets seks første måneder, sammenlignet med i fjor, takket være høy etterspørsel i nye markeder.
– Med tanke på den store krisen i Europa, er ikke dette et dårlig resultat, sier Patrick Blain, som er sjef i bransjeorganisasjonen OICA.
- Les også:
- Les også:
Mer praktisk fokus
Antallet nybilregistreringer økte med 6,6 prosent i Nord- og Latin-Amerika, mens salget i Asia og Midtøsten økte med 4,9 prosent. Bare i Kina økte nybilsalget med hele 12,3 prosent. I Norge var salget omtrent uendret sammenlignet med fjoråret.
De vanskelige tidene i Europa er altså ikke nok til å stoppe veksten, og Blain sier at markedet er vant til å forholde seg til opp- og nedturer i ulike deler av verden.
Fokuset på årets bilmesse er på praktiske kjøretøy, som stasjonsvogner, mens sports- og luksusbiler er mer i bakgrunnen. De store produsentene Peugeot og Fiat, som tradisjonelt har vært storselgere av biler i Europa, har slitt tungt under gjeldskrisen. De har hatt lite nytt å by på i år som følge av at de har kuttet hardt på produktutvikling, melder Reuters.
OICA anslår at det nå finnes 1,1 milliarder kjøretøyer i bruk på verdensbasis. 73 prosent av disse er passasjerbiler. Antallet biler per 1000 innbyggere er lavest i kontinentet Afrika, med bare 43. Til sammenligning finnes det 644 biler per 1000 innbyggere i Nord-Amerika.