Likevel vil ikke International Federation of The Phonografic Industry (IFPI) anbefale sine norske medlemmer, som er plateselskap og som står for rundt 90 prosent av platesalget i Norge, ikke å bruke kopisperrer.
Foreningen norske plateselskaper (FONO) anbefaler imidlertid sine plateselskap, som står for over halvparten av salget av norsk musikk, ikke å bruke kopisperrer. Det er fordi man ikke har oversikt over konsekvensene av hvordan kopisperrene virker.
– Hopper og skurrer
Bertine Zetlitz' nye CD har kopisperre, noe mange forbrukere har reagert på. Foto: Pomo
Forbrukerinspektørene vet at mange forbrukere, som Espen Lillehamre Strøm i Ålesund og Jack Johanson i Oslo, har problemer med å få spilt CD-er med kopisperre på DVD-spiller og vanlig CD-spiller.
– Når jeg putter CD-en inn i min CD-spiller i bilen, vil den bare spille sang nummer en. Så den har jeg hørt mange ganger, sier Johanson.
– Jeg har hatt problemer med flere CD-er som hopper og skurrer i DVD-spilleren, sier Lillehamre Strøm.
Ålesunderen har klagd gjentatte ganger til plateselskapet EMI - uten å få svar. Svar fikk han først da Forbrukerinspektørene tok opp saken med EMI, og de sier at det var ”en rutinesvikt”.
Ane Høyem i EMI sier de har mottatt 52 klager på kopisperrer i årets to første måneder, og betydelig flere klager i mars på grunn av Bertine Zetlitz nye og populære CD.
– Mikroskopisk problem
Verken EMI, Warner, Sony, BMG eller Playground ville bli intervjuet av FBI om kopisperrer. Heller ikke managerne til Bertine Zetlitz og A-ha, artister med kopisperrer, vil uttale seg. Plateselskapene ville at Sæmund Fiskvik i IFPI skulle snakke med Forbrukerinspektørene. Fiskvik sier kopisperrer er ”et mikroskopisk problem med enkeltstående unntak”.
Sæmund Fiskvik
– Det utvikles hele tiden bedre kopisperrer, at FONO ønsker å sitte på gjerdet under denne prosessen, får være opp til dem.
– Men dere bruker jo oss forbrukere som forsøkskaniner, derfor har Sony sluttet med det?
– Sony var blant de første som brukte kopisperrer og de kommer igjen med kopisperrer. Vi prøver ikke ut dette på folket, men det lages hele tiden bedre kopisperrer.
– Forbrukerrådet mener dere må merke CD-ene bedre, blant annet med norsk tekst. Hvorfor gjøres ikke det?
– Det viktige er at merkingen er tydelig for forbrukeren, vi mener ikke det er nødvendig med norsk tekst, det holder med engelsk, sier Fiskvik.
Argumentet for å bruke kopisperrer er at platebransjen taper penger på at musikken kopieres og distribueres på nettet. I følge IFPIs egne nettsider økte platesalget i 2002 med 14 prosent i Norge.