Klassikerne er fortsatt de mest populære

Blir du skremt av trendy treningskonsepter som Vinyasa, SUP, Tabata og TRX? Frykt ikke, de gamle klassikerne dominerer gruppetimene.

Spinning

Spinning ble oppfunnet i California på slutten av 1980-tallet, men er fortsatt den mest populære gruppetimen på norske treningssentre.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

Hjulene på spinningsyklene og båndet på tredemøllene går fortsatt så det suser på norske treningssentre.

Styrketrening med vekter

Styrketrening er den mest foretrukne treningsformen for personer i alderen 16 til 24 år

Foto: Su Thet Mon / NRK

80 prosent av befolkningen fra 16 år og oppover oppgir at de trener minst en gang i uka. Det viser levekårsundersøkelsen fra Statistisk sentralbyrå.

I fjor var det løpetimer, sykkeltimer og styrketrening i intervall som var de tre mest populære gruppetimene på Norges største treningssenterkjede, Sats.

– Vi har merket oss at folk ønsker å trene kjapt og effektivt, sier Alexander Myers, produktdirektør i Sats.

Ser man trenden på landsbasis er det spinningsyklene som er den mest foretrukne gruppetimen på flere av de største treningskjedene.

Spinning på topp

Spinning er nemlig på topplista til Sats, Family Sports Club og 3T i Trøndelag.

Ingvild Lie Indergaard

Vi har alt fra den erfarne syklisten til de som ikke har trent på fire år på sykkeltimene våre, sier Ingergaard.

Foto: Family Sports Club

– Spinning var vår mest populære treningsform i 2019. Dette til tross for at konseptet har hatt litt motstand internasjonalt, forteller Monica Berg Stothard i 3T.

På sentrene til Family Sports Club er en tredjedel av gruppetimebesøkene på spinningtimer.

– Det er populært fordi sykling er en treningsform som favner enormt mange, uavhengig av fysisk form, sier Ingvild Lie Ingergaard, gruppetreningsleder i Family Sports Club.

Moderne innendørs sykling ble oppfunnet i California på slutten av 1980-tallet. Spinning fikk sitt gjennombrudd da Rolling Stone Magazine utnevnte den til «hot exercise» i sin årlige «hot list» i 1994.

Trening = lavere risiko for demens

Selv om gode gamle øvelser fortsatt er på topp, tror kjedene at mange ønsker seg trening som ikke bare gjør deg raskere og sterkere. De tror folk ønsker trening som også trener hodet.

Monica Berg Stothard, medie- og kommunikasjonsansvarlig for 3T.

Trening ikke må være pulseffektiv for at det skal ha en god effekt på kroppen, sier Stothard.

Foto: 3T

– Vi ser at flere prioriterer yoga. Nesten 20 prosent av timene våre er nå yogatimer, sier Stothard.

Pensjonert professor i psykiatri, Egil W. Martinsen har forsket på koblingen mellom trening og mental helse i over 40 år.

Han synes det er positivt at bransjen retter seg inn mot trening som også fokuserer på sinnet.

– Kropp og sinn henger sammen. Mennesker som er fysisk aktive har desidert lavere risiko for å utvikle depresjon og demens, sier Martinsen.

Øktene trenger heller ikke være så intense for å ha positiv effekt for psyken.

– Du får mesteparten av gevinsten bare du er aktiv en halvtime om dagen. Det har ikke noe å si om det er en gåtur, yoga eller styrkeøkt, sier Martinsen.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)