Du trenger ikke trene så mye som du tror

Vil du trene for å få bedre helse, er det ikke så mye som skal til. Du kan nemlig holde deg i form uten å slite deg ut.

Christina Gjestvang

Hvis du vil ha bedre helse, er det ikke så mye som skal til for at du får nettopp det, sier Christina Gjestvang.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Blir du helt matt av alle tilbudene om trene deg til sommerkropp, slanking, treningssenter og utstyr? Det er enklere enn du tror å komme i gang.

– Vil du ha bedre helse, trenger du verken føle at du må spy eller ha blodsmak i munnen. Men du må kjenne at det koster litt mer enn å sitte i sofaen, sier doktorgradstipendiat Christina Gjestvang ved Norges idrettshøgskole.

Gjør det du liker

Hun forsker på hvorfor vi ikke klarer å fortsette med trening over tid, og følger blant annet 250 nyinnmeldte medlemmer på et treningsstudio.

– Er du en sofasliter vil du fort få en bedring i fysisk form hvis du begynner å gå litt hver dag. Du får bedre hjertekapasitet, bedre blodsukkerregulering og blodtrykk.

Christina Gjestvang

Ta det pent når du knyter på deg joggeskoa. Mange gir seg fordi de starter for hardt.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Hvis du vil trene for å få bedre helse, er det noe annet enn å trene for å prestere bedre. Gjestvang har følgende råd til deg som vil opp av sofaen.

– Still deg selv noen spørsmål om hvorfor du vil bedre helsen. Det kan gi deg en indre motivasjon. Det er også viktig at du starter pent. Ha en treningsavtale med en venn, gå på en gruppe eller rett og slett hei på deg selv. Si at dette klarer du.

Mange tror de må trene mye mer enn de må og at de må trene annerledes.

– Er du glad i spille håndball, så gjør det. Liker du å svømme, gjør det. Hvis du trener fordi det er lystbetont, er sannsynligheten større for at du fortsetter. Alt er godkjent. Senk skuldrene litt på hva som er bra trening.

Snik inn trening

– Våre anbefalinger er 30 minutter med moderat intensitet hver dag. Det vil si å gå litt fort i en oppoverbakke og få pulsen litt opp. Vi snakker ikke om intervall, sier avdelingsdirektør Jakob Linhave, Helsedirektoratet.

Du kan dele opp de 30 minuttene eller samle dem opp.

Sykkel

Liker du å sykle, så gjør det. Sannsynligheten for at du fortsetter å trene er stor hvis du gjør noe du liker.

Foto: Anette Torjusen / NRK

– De 30 minuttene skal ikke være skremmende. Begynn med ti minutter hvis 30 er for mye. Du kan sykle, padle kajakk eller gjøre det du har lyst til.

Hans råd er at du prøver å få på plass noen gode vaner.

– Ikke sett deg for ambisiøse mål som du ikke klarer å følge opp. Prøv å snike inn litt trening i hverdagen. Hverdagsaktiviteten er den du ikke tenker på som trening, men som er bærekraftig over lengre tid.

Han forslår at du sykler i stedet for å ta bilen, tar trappen i stedet for heisen og at du hopper av bussen et par busstopp tidligere.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)