Tren uten å bli tynnere

Slik får du bedre kondis og mer muskler uten å bli enda tynnere.

svømme
Foto: Galina Barskaya

Det er mye fokus på hvordan man skal trene for å gå ned i vekt.

LES OGSÅ: Fet etter ferien?

Men hvis du er tynn og ikke har noe å gå på - men likevel vil komme i bedre form, må du lete lenger etter rådene.

- Skal være gøy

Men ikke fortvil, for det er fult mulig å bli bedre trent og samtidig ikke svinne helt bort.

- Tren så variert som mulig. Trening skal være gøy, sier Jorunn Sundgot-Borgen, professor i fysisk aktivitet og helse ved Norges Idrettshøgskole.

Ifølge eksperten er det gunstig å trene utholdenhetstrening for å komme i bedre form.

- Tren 30-40 minutter med litt høy intensitet tre ganger i uka. Varier med svømming, ballspill, jogging, gåturer i raskt tempo og sykling.

Få mer muskler

- For å få mer muskler, bør man trene styrketrening to-tre ganger i uka, sier Sundgot-Borgen.

På treningssentre finnes det som regel treningsveiledere som kan hjelpe deg med å sette opp treningsprogram.

Hvis du går på skolen, kan du høre med gymlæreren din om han eller hun kan har noen treningstips.

Må spise ofte

- I tillegg til trening er det veldig viktig å spise og drikke regelmessig. Det skal helst ikke gå mer enn tre timer mellom hvert måltid, sier idrettsprofessoren.

Få i deg fem-seks måltider om dagen, hvor fire er hovedmåltider og to er mindre mellommåltider.

LES OGSÅ: Tren etter du har spist

Det er også gunstig å spise innen en time etter at du har trent. En banan, en halv skive brød med honning eller rosiner inneholder mye karbohydrater og vil være med på å redusere restitusjonstiden. Du vil da få større effekt av treningen og være raskere klar til ny treningsøkt.

TEST DEG SELV: Spiser du sunt?

LES OGSÅ: Lei av brødskiver?

 

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER

 

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)