NRK Meny
Normal

Tren som et barn

Vil du heller sprinte i 30 sekunder enn å jogge i 45 minutter?

Barn
Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Det er ikke få foreldre som har sett på de "veltrente" småungene sine og tenkt: Om jeg bare hadde beholdt det jeg en gang hadde! Og vi har litt å lære av de minste, skriver BBC .

Setter du avsted som en gærning i 30 sekunder noen ganger i uka, kan det ha like stor helseeffekt som flere 45-minutters økter med jogging eller sykling, mener forskerne ved University of Glamorgan.

Forskerne har sammenlignet høyintensive sprinter med lengre utholdenhetstrening over flere år.

- Snart framme nå?

De fleste barn hater "voksentrim" som går ut på å bevege seg jevnt over lengre tid. Og de fleste voksne er fascinert og frustrert over hvor utrolig sakte unger kan snegle seg avsted på et fortau eller langs en tursti, mens de løper som om de hadde fanden i hælene når de leker.

I stedet for å rusle til og fra barnehagen og skolen på voksenmåten, kan man foreta ukens trening. Barn synes nemlig det er mye morsommere å løpe et strekk og stanse litt enn å gå jevnt og trutt.

Det lekne treningsopplegget bør utføres minst tre ganger i uka. Løp så fort du klarer i 30 sekunder, hvil i 4 minutter og gjenta seks ganger.

Les også:

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.