Tren som et barn

Vil du heller sprinte i 30 sekunder enn å jogge i 45 minutter?

Barn
Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Det er ikke få foreldre som har sett på de "veltrente" småungene sine og tenkt: Om jeg bare hadde beholdt det jeg en gang hadde! Og vi har litt å lære av de minste, skriver BBC .

Setter du avsted som en gærning i 30 sekunder noen ganger i uka, kan det ha like stor helseeffekt som flere 45-minutters økter med jogging eller sykling, mener forskerne ved University of Glamorgan.

Forskerne har sammenlignet høyintensive sprinter med lengre utholdenhetstrening over flere år.

- Snart framme nå?

De fleste barn hater "voksentrim" som går ut på å bevege seg jevnt over lengre tid. Og de fleste voksne er fascinert og frustrert over hvor utrolig sakte unger kan snegle seg avsted på et fortau eller langs en tursti, mens de løper som om de hadde fanden i hælene når de leker.

I stedet for å rusle til og fra barnehagen og skolen på voksenmåten, kan man foreta ukens trening. Barn synes nemlig det er mye morsommere å løpe et strekk og stanse litt enn å gå jevnt og trutt.

Det lekne treningsopplegget bør utføres minst tre ganger i uka. Løp så fort du klarer i 30 sekunder, hvil i 4 minutter og gjenta seks ganger.

Les også:

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)