NRK Meny
Normal

Ti gode rygg-råd

Slik blir du bedre i ryggen.

Se videotips:

  Bruk ryggen riktig

Hvordan løfte barn inn/ut av bil

Slik bør du stå ved stellebenken

- Rådene bygger ikke på vitensskap, men på erfaring, sier Even Lærum, leder for Formidlingsenheten for muskel-og skjelettlidelser ved Ullevål universitetssykehus.

HER ER DE TI RÅDENE:

Vær føre var

Har du mange vonde rygger i slekten? Ryggsmerter går ofte i arv. Heldigvis trenger ikke du å få plagene, selv om far har dem, hvis du forebygger bedre enn far.

Vær fysisk aktiv

 

Trening

Du kan fint ta enkle styrkeøvelser hjemme.

Foto: Unspecified

Det er godt dokumentert at variert fysisk aktivitet gjør at du sannsynligvis ikke får mye ryggplager.

Gå mye

Gå turer med gode sko i ulendt terreng. Det beste er at du går ute noe å bære på, for da kan armene få slenge fritt, og ryggsøylen får beveget seg. Gå trappene på jobb.

Gjør øvelser hjemme

Ta noen øvelser hjemme for styrke og bevegelighet. Gjerne mageøvelser, knebøy, pushups og øvelser som skaper bevegelse i de små leddene i ryggen. Ha sterke muskler i bein, rygg og mage. Det er viktig at også de indre musklene er sterke.

Tilpass arbeidsplassen

Jobber du mye sittende, bør du sørge for å ha riktig høyde på stol og bord. Ta små pauser. Reis deg opp og tøy litt.

Løft riktig

Må du løfte mye i jobben, bør du bruke hjelpemidler, selv om det kan ta lenger tid. Og hva du enn gjør: ikke løft med ryggen, men med beina. Stikk rumpa ut, bøyknærne og løft inntil kroppen. Ikke drei ryggen, flytt heller beina. Det er best å bruke ryggsekk.

Sitt bra

 

Sko

Gode sko er viktig for å forebygge rygg-onde.

Foto: ARMANDO FRANCA / AP

Sitter du "oppå" ryggen din, kan du fort få vondt. Vipp bekkenet litt bakover, så du har en liten svai nederst i ryggen, det er godt for ryggen. Det er lettere å sitte bra på en litt høy stol enn en lav.

Lær av katta

Strekk ryggen ofte. Gjør du det samme, beveger du de små leddene i ryggen, noe som kan forebygge ryggsmerter.

Unngå overvekt

Overvekt er stor belasning på ryggen. Prøv å gå ned i vekt, så får ryggen din mindre å bære på.

Bruk gode sko

Riktige og gode sko er svært viktig. Spesielt om du går og står mye. Godt fottøy er derfor en veldig god investering for ryggen.

 

Les også: MR unødvendig for de fleste

 

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER

 

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.