Spørsmål
Hei. Jeg har en travel hverdag og er til tider storforbruker av ferdigprodukter. For vel to år siden spiste jeg en ferdigrett som inneholdt en liten stein. Absolutt ikke stor, men jeg måtte sette inn to tannkroner som resultat. Jeg sluttet å spise akkurat den retten, men nå har det skjedd igjen. I en av rettene var det en ørliten sten. Skadene ble ikke så omfattende denne gangen, men likevel. Hvem har egentlig ansvaret? Og kan jeg få noen form for erstatning?
Juristen svarer
I følge produktansvarsloven § 2-1 pålegges produsenter ansvar for skade som produktet volder, når produktet ikke er så sikkert som man kunne vente.
Ansvarlig produsent
Når det gjelder din skade, ble det faktisk slått fast i Oslo byrett alt i 1951 at når en liten stein i et wienerbrød skadet en tann, var bakeren ansvarlig for tapet. Det samme gjelder også i dag for småstein i ferdigretter. Det er jo ikke noe man venter å finne der.
Produsenten er altså ansvarlige, og må erstatte ditt økonomiske tap. Det vil si tannlegeregningen for skaden, og andre utlegg du har hatt.
Foreldes etter tre år
Dersom du vil ha erstatning for begge skadene, må du skynde deg. Slikt ansvar foreldes nemlig etter tre år fra du oppdaget skaden. Når det har gått tre år, og du ikke har gjort noe med saken, er produsenten ikke lenger ansvarlige. Du skriver at det er litt over to år siden du oppdaget den første steinen. Du må kreve erstatning fra produsenten raskt, hvis du ikke skal miste muligheten for å få erstattet tannlegeregningen for kronene.
Krev erstatning!
Det du bør gjøre, er å ta kontakt med produsenten så raskt som mulig. Du kan selvfølgelig få et bevisproblem, men da får du bare si at det har formodningen mot seg at du frivillig skader tennene dine bare for å få erstattet hva tannbehandlingen deretter koster. Hvis tannlegen din kan skrive en erklæring om når du kom til behandling og hva skaden skyldes, så kan du sende den til produsenten sammen med dokumentasjon for kostandene.
Hilsen
Nina Dybedahl
Jurist