Apple nekter ofte å reparere iPoden etter at det første året har gått. Dette er ikke bra, mener Forbrukerrådet.
Nå ser det ut til at mange får problemer med spilleren, gjerne rett etter Apples garantiperiode på ett år har gått ut. Men ifølge norsk forbrukerlovgivning har man reklamasjonsretter utover dette.
– Selskapets praksis er ikke i tråd med norsk forbrukerlovgivning; Apple kan ikke fraskrive seg ansvaret de har etter forbrukerkjøpsloven. Forbrukere har krav på å få rettet en iPod som var mangelfull ved kjøpet uavhengig av om garantitiden har gått ut, sier rådgiver Lars Grøndal i Forbrukerrådet.
Lite forbrukervennlig vilkår
– Garantivilkårene til Apple gir tilsynelatende ikke forbrukeren rettigheter utover det som følger av forbrukerkjøpsloven. Tvert om øker vilkårene å begrense forbrukers lovmessige rettigheter, sier han.
– Garantivilkårene gir inntrykk av at forbrukerne ikke har noen rettigheter overhode etter utløpet av garantitiden, avslutter Grøndal.
Se dine rettigheter innenfor garantier og reklamasjonsrett
Hvis iPoden kneler
Men hvis du er uheldig og iPoden din går i stykker etter ett år, skal du gjøre følgende:
1. Kontakt forhandler og be om å få undersøkt hva som er årsaken til feilen.
2. Hvis det viser seg at feilen forelå ved kjøpet, så er det en mangel som kan kreves rettet etter forbrukerkjøpsloven. Dette er uavhengig av om garantitiden er utløpt.
3. Klag skriftlig til selger.
Garantitid
Det finnes ingen bestemmelser i forbrukerkjøpsloven om garantitidens lengde.
Garantitiden blir bestemt etter hva som er avtalt mellom kjøper og selger på kjøpstidspunktet. Uansett hva som er avtalt om garanti, vil du i forbrukerkjøp ha en reklamasjonsfrist på to år og inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lenger.
Reklamasjonsfrist på MP3-spillere
Det er ennå ikke avklart av domstolene eller Forbrukertvistutvalget(FTU) om det er to eller fem års absolutt reklamasjonsfrist på MP3-spillere. Derimot når det gjelder mobiltelefoner er det en fast FTU-praksis at det gjelder en fem års absolutt reklamasjonsfrist, skriver Forbrukerrapporten på sine nettsider.