Musikksatsingen er billig for brukerne, men dyr for Telenor som taper ti kroner for hver låt de selger.
Det koster å være billigere enn iTunes.
Apples nettbutikk iTunes har dominert markedet globalt for salg av musikk over nett. Men nå møter nettstedet konkurranse fra det norske markedet, blant annet fra Telenor.
Musikkmobilenes inntog har også skapt et nytt marked for salg av musikk. Telenor har gjennom hele sommeren og høsten kjørt reklamekampanjer for at folk skal laste ned musikk direkte til mobilen.
iTunes vil få økt konkurranse i tiden fremover. Foto: NRK/FBI
Musikkbutikk for alle
I dag kan Telenor tilby rundt 600 000 låter som kan lastes ned for fem kr per låt inkludert tellerskrittene som går med til nedlastingen.
Tiden det tar for å laste ned en låt er mellom 30 sekunder og ett minutt, avhengig av om du har en Edge-telefon eller en 3G-telefon.
- Det er populært og omtrent 40 000 kunder er i dag brukere av vår musikktjeneste. Det lastes ned om lag 1500 låter hver dag. Og tallet øker fra uke til uke, sier Jon Erik Haug, direktør i Telenor Mobil Privat.
Økte priser fra Telenor?
Med en låtpris på fem kr er Telenor billigere enn iTunes som selger låter for åtte kroner per låt.
Men satsingen koster for Telenor. De taper ti kroner for hver låt de selger, noe Telenor mener det er verdt for å få opp et nytt marked for salg av musikk direkte til mobilen.
- Selv om vi taper penger nå kommer vi til å ha den prisen ut året, så får vi se hva vi gjør med prisen på en senere tidspunkt. Vår ambisjon er å jobbe sammen med bransjen og prøve å få en pris på rundt 9 kroner, men vi har ikke planer om å tjene mye penger på denne tjenesten, sier Haug.
Telenor mener de med denne satsingen ligger som nummer to, eller tre i Norge når det gjelder salg av musikk over nett, bak iTunes, men på linje med Microsofts musikkbutikk.
Flere analytikere og bransjeaktører mener nå at mobilen er fremtidens musikk-kanal. Foto: NRK/FBI
Apples urimelige vilkår
Apples iTunes har gjort seg upopulær blant europeiske forbrukerorganisasjoner blant annet fordi musikk kjøpt på iTunes i tillegg til datamaskiner kun kan spilles på Apples Ipod-spillere.
Brukerne som kjøper musikk av Telenor derimot står fritt til å ta med seg låta fra mobilen over til sin pc og videre til en hvilken som helst mp3-spiller.
Det er ikke bare Telenor som vil gi iTunes økt konkurranse i tiden fremover. Nokia og Sony Ericsson ventes å lansere egne musikkbutikker. NetCom vurderer det samme.
Etter at Microsoft kommer med sin mp3-spiller Zune senere i høst, er det grunn til å tro at Microsofts musikkbutikk også vil øke sine markedsandeler.