Hopp til innhold

Stortest av sommerdekk

Noen av de billigste sommerdekkene på markedet kan være direkte livsfarlige å kjøre med. Det viser en ny stor europeisk dekktest, som også legger betydelig vekt på dekkenes miljøegenskaper.

Nye dekk
Foto: Martin Kierstein

I samarbeid med blant annet den anerkjente tyske bilorganisasjonen ADAC har den norske Forbrukerrapporten testet 35 nye sommerdekk, med strenge krav til sikkerhet, økonomi, miljø og støynivå.

Kvalitetsforskjellene mellom beste og dårligste dekk er ekstreme, og aller størst er forskjellen på småbildekkene.

Michelin Energy Saver

Testvinner: Michelin Energy Saver

Foto: BONIFATIUS AMETSBICHLER

Skal man kjøpe nye sommerdekk gjelder det å holde tunga rett i munnen når man skal velge fra det store utvalget på markedet.

Testen viser bremselengder som varierer med inntil 55 prosent, forskjeller i levetid på 52 prosent og i sidelengs vannplaning 37 prosent. Flere hundre dekk er kjørt gjennom knallharde tester på veier og i laboratorium.

Vinnere og tapere

Testvinnerne er småbildekket Michelin Energy Saver og Goodyear OptiGrip for litt større biler. Michelin-dekket er ikke optimalt på våt vei, men gjør det generelt bra, har de beste miljøegenskapene og får derfor tommelen opp. Goodyear OptiGrip får testens høyeste karakter (73 poeng av 100 mulige). Et slitesterkt dekk med god drivstofføkonomi.

Goodyear OptiGrip

Testvinner: Goodyear OptiGrip

Foto: Forbrukerrapporten

De tre desidert dårligste sommerdekkene i denne testen er Wanli S1032 M+S (som bare får 10 poeng totalt), Kenda Komet SPT-1 og Maloya Futura Primato (som begge får 20 poeng). Alle disse tre er beregnet på mindre biler.

Helseskadelig og miljøfarlig

Testen omfatter dekk i mellomstørrelsene 205/55 R 16 V og W og småbildimensjonen 185/60 R 14 H. Den avdekker til dels store kvalitetsforskjeller mellom velkjente dekkmerker.

Men det er først og fremst asiatiske lavprisdekk som faller helt igjennom, både på grunn av elendig sikkerhet og høyt innhold av det kreftframkallende stoffet PAH . Dette er et miljøskadelig tjærestoff som mange fabrikanter fortsatt bruker for å gjøre dekkene mykere.

Enkelte av dekkene i testen tas ikke inn av hovedimportørene, men kan likevel være til salgs på nettet via sideimportører. Å kjøpe ”billige” dekk på Internett kan med andre ord vise seg å bli en dyr fornøyelse.

Testen har lagt aller størst vekt på kjøre- og bremseegenskaper på våt og tørr veibane, samt miljøaspektet. Retningsstabilitet, slitestyrke, drivstofføkonomi og veistøy er andre viktige kriterier.

Priser er ikke tatt med på grunn av stor variasjon mellom forhandlerne. Totalpris for dekk, omlegging, balansering og montering kan variere ganske mye mellom hver enkelt, og det lønner seg derfor å ta en spørrerunde før man kjøper.

Husk at ferske dekk har lengst levetid, så sjekk datostemplingen før du slår til. Den såkalte DOT-merkingen viser produksjonsuke og år. Eksempel: 1508 betyr at dekket er produsert i uke 15 i 2008.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Sommerdekk

Wanli S1032 M+S selges som helårsdekk og er testens dårligste.

Foto: Illustrasjonsfoto: Forbrukerapporten

Resultatet:

Stortest av sommerdekk

Merke og modell

Poeng totalt
(max 100)

Dimensjon
185/60 R14 H (18):

 

Michelin Energy Saver

69

Continental PremiumContact 2

67

Bridgestone Turanza ER300

66

Uniroyal Rain Expert

65

Goodyear DuraGrip

64

Kumho Solus KH17

64

Semperit Comfort Life

61

Firestone TZ300

60

Dunlop SP Sport Fast Response

60

Fulda Carat Progresso

59

Hankook Optimo K415

57

Yokohama C.Drive

55

Pneumant PN550

55

Maxxis MA-V1 SURPASA

52

Vredestein Hi-Trac

38

Kenda Komet SPT-1

20

Maloya Futura Primato

20

Wanli S1032 M+S

10

Dimensjon
205/55 R16 V:

 

Goodyear OptiGrip

73

Dimensjon
205/55 R16 W:

 

Michelin Primacy HP

70

Continental PremiumContact 2

65

Nokian Z G2

64

Bridgestone Turanza ER300

63

Dunlop SP Sport Fastresponse

63

Uniroyal RainSport 2

62

Maloya Futura Sport W

62

Firestone TZ300

62

Fulda Carat Exellero

61

Semperit Speed-Life

60

Kumho Ecsta HM KH311

57

Hankook Ventus Prime K105

52

Avon ZV5

49

Mabor Sport-Jet 2

47

Syron Race 1

46

Matador Ultra Sport Hectorra 2

45

Ekspander/minimer faktaboks

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)