«Den vil jeg ha!» Barn er ofte skråsikre i sitt syn på hva som er verdens fineste skolesekk. Og har de først sett den, kan det være vanskelig for foreldre å få dem til å velge noe annet.
Men valg av sekk er viktig. Sekker som er for store eller mangler tilpasningsmuligheter kan føre til ryggplager selv for ganske små barn.
- Jeg har flere skolebarn blant mine pasienter, med plager som skyldes skolesekken eller skoleveska, sier kiropraktor Martin Pran ved Klinikk for alle, avd. Storo til NRK.no.
Sekk, ikke veske
- Aller viktigst er det at skolesekken faktisk er en sekk, og ikke en veske, sier Pran.
- Dessuten er det viktig at den ikke er for stor. Tommelfingerregelen er at sekken ikke skal gå mer enn 10 centimeter nedenfor livlinjen, fortsetter han.
Pran anbefaler også en stropp rundt livet, slik at vekten blir fordelt på hoftene. En rem over brystet kan også være greit, for å unngå at skulderstroppene glir ned. Polstrede stropper gjør sekken mer behagelig å bære, og litt polstring i korsryggen er også bra.
- Pass også på at stroppene kan reguleres, slik at sekken kan tilpasses barnet etter hvert som det vokser.
Barnet skal kunne gå fritt
En god sekk skal sitte slik at barnet kan bevege seg fritt, både med armer og bein. Og belastningen må være lik for begge sider av kroppen.
- De barna som får problemer med nakke, skuldre eller korsrygg, bærer gjerne sekken for langt ned. Eller de har sekken dinglende over én skulder, forklarer Pran.
Han mener det er viktig å forklare barna viktigheten av å bære sekken riktig. Hvert tredje skolebarn i alderen 9-12 år bærer sekken sin feil.
- Hvis man kjøper skolesekk et sted hvor de selger ryggsekker, får man ofte god hjelp til å tilpasse sekken i butikken. Spør betjeningen om hjelp, råder Pran.
Sekken må ikke bli for tung
Hvis sekken er god og bæres riktig, er det bare ett vesentlig punkt igjen: Barn skal ikke bære for mye.
Ifølge Pran skal en skolesekk med innhold veie maks 1/10 av barnets vekt.
Det vil si at et barn på 30 kilo ikke skal bære mer enn maks 3 kilo på ryggen.
- Bøker som ikke skal brukes til lekser bør i så stor grad som mulig ligge igjen på skolen. Det bør man lære barna, sier Pran.