Asbjørn Koteng fra Råkvåg i Trøndelag ba rørleggeren om det han trodde var en enkel jobb. Den tidligere skipsrørleggeren mente det ville klare seg med en dags arbeid å få til opplegg for badekar på badet og en ny vannpost ute i hagen. Overraskelsen var derfor stor da han fikk en regning på over 23 000 kroner hvor det var fakturert 31 timers arbeid.
-Jeg ble forskrekket. Det er jo nesten ei ukes arbeid,sier Asbjørn Koteng.
Doblet deleprisene
Asbjørn klaget på regningen og fikk da overraskelse nummer to. I den nye fakturaen hadde rørleggeren redusert arbeidet med ti timer, men samtidig hadde han doblet prisen på mange av rørdelene slik at totalsummen fortsatt var på 23 000 kroner.
- Det er helt vanvittig. En kan jo gå over hver enkelt del i fakturaen å se at det prisforandringer, både dobling og helt opp til tredobling av prisene, sier Koteng.
Rørleggeren ønsker ikke å gi noe tv-intervju til FBI, men forklarer endringene med at han ved den første regninga hadde gitt Koteng en veldig god rabatt på delene og at da han reduserte antall timer ikke lenger så noen grunn til fortsatt gi rabatt på delene.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
-Ulovlig prisendring
Selv om det i dette tilfellet ikke var skrevet noen skriflig avtale om arbeidet, så kan ikke rørleggeren sjonglere som han vil med deleprisene. Det mener Forbrukerrådets Roger Helde.
-Dette er et tilfelle som ikke er lovlig. Forbrukeren må her ta utgangspunkt i den første fakturaen der han har påpekt en feil som håndverkeren innrømmer. Det var ført for mange timer. Da skal begge parter forholde seg til den første fakturaen, trekke fra antall timer og komme frem til en ny sum, sier Helde.
Etter at FBI tok opp saken har rørleggeren gått med på å bruke deleprisene fra den første fakturaen.
Bruk kontrakt
Forbrukerrådets råd er å bruke kontrakt. Deres statistikk viser at halvparten av håndverkerkonfliktene ville vært unngått dersom det hadde vært inngått en skriftlig avtale på forhånd.