Hopp til innhold

Sendte kredittkort til feil person

For å få bensinrabatt, bestilte Kristian Elsness i Østfold et nytt Esso Mastercard. Som «bonus» fra Eurocard fikk han også tilsendt et kredittkort som skulle til en fremmed person i Trondheim.

Disse kortene havnet i samme konvolutt.

Disse kortene havnet i samme konvolutt, men skulle til to forskjellige personer.

Foto: Kristian Elsness

– Snakk om sikkerhetssvikt. Dette holder ikke. Men jeg er glad for at kortet mitt havnet hos en ærlig person, sier Karianne Kleven Grøntvedt i Trondheim. Hun er innehaver av kortet som feilaktig havnet i Østfold.

Sikkerhetsrutinene hos Eurocard sviktet alvorlig da læreren Kristian Elsness bestilte et kombinert bonus- og kredittkort via fagforeningen sin.

Feilsendt flere ganger

Først ble kortet feilsendt til hans tidligere boligadresse. Når det endelig havnet i riktig postkasse, fikk han Karianne Kleven Grøntvedts nye Eurocard gullkort i den samme forsendelsen.

Også hennes kort var innom ukorrekt gammel adresse, før det endte i konvolutten som havnet i Østfold. Sammen med de to kortene sendte Eurocard et følgebrev der selskapet blant annet tipset om sikker handel på internett.

Og da Grøntvedt kontaktet Eurocards kundetjeneste for å varsle om det som hadde skjedd, fikk hun tilbud om å tegne forsikring mot ID-tyveri!

Kunne blitt misbrukt

Hadde læreren i Østfold ønsket det, kunne han relativt enkelt ha misbrukt Trondheimskvinnens kort.

- Riktignok er norske nettbutikker blitt tryggere etter at mange kort må brukes med personlig sikkerhetskode i tillegg til kortnummer og den tresifrede CV-koden.

- Men hvis man handler over landegrensene kan det være enklere å misbruke andres kredittkort når man kjøper varer og tjenester, forteller overingeniør Frank Eriksen i Datatilsynet.

- Denne saken tyder på at Eurocard har for dårlige rutiner. Det kan virke som om det har skjedd en misforståelse under ompakking av de to kortene, ettersom begge først ble feilsendt. Jeg håper det er et engangstilfelle, men slikt skal uansett ikke skje.

- Det er en alvorlig sak hvis kredittkort misbrukes på grunn av en slik rutinesvikt. Og selvsagt veldig problematisk for "offeret" som må bruke tid og krefter på å rydde opp i ettertid, sier Eriksen.

LES OGSÅ:

- En tankevekker

Den ærlige mottakeren av det feilsendte gullkortet synes også det er merkelig at selskapet ikke har helgarderte rutiner når kortene sendes ut.

- Jeg kunne jo ha bestilt nesten hva som helst i den andres navn. Hvis mitt kort var blitt sendt til en annen person på denne måten, ville jeg nok blitt ganske sint, sier Kristian Elsness i Spydeberg.

Karianne Kleven Grøntvedt, som er produktutvikler i Trondheim, sier at saken har vært en tankevekker.

- Jeg vet ikke helt hva jeg kunne gjort annerledes, ettersom det var Eurocard som sendte kortet mitt til en annen. Men nå er jeg i hvert fall blitt mer bevisst på hva kortsikkerhet egentlig handler om, sier hun.

- Vi beklager

- Dette er en feil som ikke skal skje, og vi beklager den sterkt. Årsaken er menneskelig svikt. Vi er allerede i gang med å gå over rutinene slik at noe tilsvarende ikke skjer igjen, sier Hilde Fredheim Høgberg, informasjonsansvarlig for Eurocard hos SEB Kort AB.

- I Eurocard jobber vi systematisk med avviksrapportering og feilsøking for å minimere feil av denne typen, ettersom de kan få store følger. Vi tar dette meget alvorlig. Hvis kortleverandøren vår begår feil som fører til at kort kommer på avveie, ilegger vi dem store bøter, forteller Fredheim Høgberg.

Hun legger til at selskapets sikkerhetsrutiner blant annet omfatter helt atskilt forsendelse av kort og pinkoder, og at nye kunder må hente det nye kortet sitt på postkontoret.

- Dessuten er det slik at hvis kort blir misbrukt etter å ha blitt feilsendt fra oss, så dekker vi hele det økonomiske tapet for kunden, sier Fredheim Høgberg.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Hvor sikker er du?

  • Ta denne selvtesten og følg rådene for å gjøre sommerferien litt mer sikker og avslappende.
  • Mer enn 50.000 personer har gjennomført testen om ID-tyveri, som ble lansert av justisminister Knut Storberget i fjor.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

LES OGSÅ:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)