Hopp til innhold

- Aldri oppgi koden din

En rekke kunder blir i disse dager bedt om å bytte kode i nettbanken.

Bank-ID

Kunder advares mot å oppgi koden til sin BankID til en tredjepart. - Det skal du aldri gjøre, sier kommunikasjonssjef Mona Strøm Arnøy i BankID Norge.

Foto: Solfrid Leirgul Øverbø / NRK

Flere banker advarer mot å oppgi BankID hos spillseskaper på internett.

De siste dagene har en rekke kunder i Sparebank1, DnB Nor og Nordea fått telefon fra banken der de blir bedt om å endre personlig kode i nettbanken.

Mange av kundene har spilt på ulike spillselskaper på nettet der de har blitt bedt om å oppgi koden sin.

– Uheldig

Mona Strøm Arnøy

Mona Strøm Arnøy i BankID Norge.

Foto: BankID Norge

Kommunikasjonssjef Mona Strøm Arnøy i BankID Norge advarer mot å oppgi disse kodene.

– Kundene har blitt oppfordret til å oppgi både personnummer, engangskode på kopdebrikken fra banken, og personlig passord. Dette er veldig, veldig uheldig. Vi har tatt kontakt med kundene for å informere om dette, samt at vi ber dem om å bytte passord, sier Arnøy.

– Aldri oppgi koden din

Praksisen med personlige koder ble oppdaget via rutiner i Bankenes betalingssentral. Flere ulike nettsteder skal ha hatt denne betalingsløsningen, blant annet spillselskaper. Men det er ikke mistanke om svindel.

– I denne sammenhengen har kundene ønsket å gjennomføre denne betalingstransaksjonen. De skal aldri oppgi koden, fordi man ikke vet hva som faktisk skjer på den andre siden, forklarer Arnøy.

– Kodene har ikke blitt misbrukt

Kim Rud Petersen

Talsmann for NordicBet, Kim Rud Petersen, avviser sikkerhetsbrist i rutinene.

Foto: NordicBet

Et av selskapene er NordicBet, et Maltabasert spillselskap innen poker, casino og sport. Talsmann Kim Rud Petersen sier de bare er en uavhengig tredjepart som ikke har noe direkte med overføringene å gjøre, og at de personlige kodene ikke har blitt misbrukt på noe vis.

– Det er viktig å påpeke at kodene og passordene aldri har blitt videresendt til noen spilleselskap. Vi har overhodet ikke hatt noen sikkerhetsbrist i våre rutiner, sier Rud Petersen.

Bruken av personlige koder nå stoppet.

– I dette tilfelle tror vi at selskapet handlet i god tro. De stengte frivillig denne tjenesten i Norge, etter en dialog med oss, sier Arnøy.