For inntil noen uker siden kunne Felleskjøpet selge OMO og SUN i 5 kilos pakker til lave priser. Etter at salget gikk i været ble dagligbutikkene oppmerksomme på de populære storpakkene og ønsket det samme produktet. Nei, sa produsenten Lilleborg. Dermed var krigen om såpen i gang.
I følge markedssjef Hans Petter Grette i Lilleborg ble bedriften utsatt for press fra dagligvarebransjen.
– 5 kilos pakkene som Felleskjøpet solgte var en salgssuksess sier Grette, og dette ble en vanskelig sak for oss, men i følge Grette har ikke Lilleborg kapasitet til å produsere såpen i store pakker også til dagligvarebransjen.
Om ikke alle kunne få store såpepakker, skulle ingen få selge det mente Lilleborg og trakk dermed 5 kilos pakkene fra markedet.
Dyrere såpe
For kundene til Felleskjøpet betyr dette dyrere såpe. I følge Trond Østby i Felleskjøpet øker kiloprisen med inntil 2 kroner.
Østby liker dårlig at dagligvarebransjen presset såpen ut av butikkhyllene til Felleskjøpet.
– Det er svært overraskende at Lilleborg lot seg presse til å trekke tilbake et produkt som solgte så bra sier Østby.
Flere kunder Forbrukerinspektørene har snakket med synes det er ufint av dagligvarebransjen å presse en liten konkurrent på denne måten.
– Det er oss forbrukerene som taper på denne kampen sier kunder i Felleskjøpets butikk på Kløfta utenfor Oslo.
Både Sun oppvaskmiddel og Omo såpe i 5-kilos pakker er nå trukket tilbake.