En kommunikasjonsreformasjon hadde vært bra. Det sier kommunikasjonsrådgiver Per Winterstad. Han mener kirker generelt kommuniserer for dårlig med samfunnet rundt seg. For kirken "kjører på" som før.
For eksempel legger ikke unge seg tidlig for å gå i kirke på søndag. Slik er det ikke lenger, sier han. Hvis næringslivet hadde opplevd en slik besøkssvikt, ville det ha blitt innkalt til krisemøte øyeblikelig.
Det går ikke an å drive videre på samme måte når svikten er så stor. Dermed må markedsføringen tilpasses vår nye tid, mener han. Men han vil ikke reklamere for Gud på TV sammen med shampo og kyllinger.
Men hvis vi hadde fått fått en reklamessnutt på TV, som hadde sagt at vi får ro og skjønn orgelmusikk gjennom mange piper, så hadde
Vi stå fram og fortelle at vi har et aktulet budskap til vår tid. Vi kan ikke sende ut et menighetsblad slik det ble gjort for flere ti-år siden. Reklamen må skje på målgruppens premisser.
gudstjenste- og møteannonsene i avisene er for de innvidde. De når ikke ut til de mange kirken gjerne vil nå. Selv om det blir gjort en god del nye framsrkitt, er det ennå mye som står igjen, og det må kirken sentralt gripe fatt i for å skape en bedre kommunikasjon, seire per Winterstad.