Poteten ut av «5 om dagen»

Får ikke fornyet tillit i utkastet til nye ernæringsråd.

Fisk og grønnsaker

Fisk, grønnsaker - ser du hva som mangler? Dette kan være en middag helt i tråd med nye anbefalinger.

Foto: colourbox.com / colourbox.com

Haakon Meyer

- Man bør sette sammen et kosthold som kan forebygge kroniske sykdommer, sier Ernæringsrådets leder Haakon Meyer.

Foto: Anne Lene Solbakken / Folkehelseinstituttet
Gulløye

Poteten blir mindre viktig i nye anbefalinger fra Ernæringsrådet.

Foto: Arild Moe

Inntil nå har matmyndighetene i Norge valgt å inkludere poteten i lista over frukt og grønt vi kan velge våre «5 om dagen» fra.

Etter tre års arbeid er Ernæringsrådet nå klare med sitt utkast til nye kostråd , og nå kan det se ut til at potet-skeptikerne får en liten seier.

- Grunnen til at poteten er ute av anbefalingene, er at vi ikke har god nok dokumentasjon for aktivt å anbefale den som en del av frukt og grønt, sier Ernæringsrådets leder Haakon Meyer til NRK.no.

- Ikke bytt poteten med hva som helst

Men hvis vi ikke skal spise poteter, hva skal da fylle tomrommet på tallerkenen?

- Vi anbefaler at man spiser fem porsjoner frukt og grønt om dagen utenom poteter. Spiser du for lite grønnsaker, kan det være et godt valg å erstatte potetene med for eksempel brokkoli, sier Meyer.

- Men her er det viktig å tenke over hva man eventuelt erstatter poteten med. Hvit ris og vanlig pasta er for eksempel ikke noe sunnere alternativ, fortsetter han.

Meyer presiserer også at poteten gjerne kan inngå i et variert kosthold i følge de nye rådene, og at de små knollene definitivt inneholder gode næringsstoffer som fiber og vitamin C.

Ifølge Meyer har potetens rolle vært grundig diskutert i arbeidsgruppa.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Fokus på forskning

Mens tidligere kostråd i stor grad har vært bygget på anbefalinger av næringsstoffer, har man denne gangen fokusert på faktiske matvarer og forskning som viser betydningen av dem.

Verdens helseorganisasjon (WHO) anslår at 80 prosent av hjerteinfarktene og type 2-diabetes kan forebygges med endret kosthold, fysisk aktivitet og røykevaner.

Kreftforskningsinstitusjonen World Cancer Research Fund mener endringer i disse levevanene kan forebygge halvparten av krefttilfellene.

- Vi har hatt en grundig gjennomgang av internasjonal forskning på sammenhengen mellom mat og sykdom. Dokumentasjonen finner man sammen med rådene, slik at det er lett for folk å finne ut av hva vi bygger rådene på, sier Meyer.

Mer konkrete råd

De nye rådene er mer konkrete og har flere mengdeangivelser enn tidligere.

- For eksempel anbefaler vi fortsatt fisk, men nå også i antall gram per uke. Det samme gjelder for fullkornsprodukter, sier Meyer.

Forslaget består av 13 råd; ett sammenfattende råd først, 11 konkrete kostråd og ett råd for fysisk aktivitet.

Utkastet er nå lagt ut på en «kommentarrunde». Dersom du har faglige innspill, får du mer informasjon om hvordan du kan gjøre det her .

Her er rådene:

  1. Det anbefales et kosthold som hovedsaklig er plantebasert og som inneholder mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk, og begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og energirike matvarer.
  2. Det anbefales at man opprettholder balanse mellom energiinntak og energiforbruk.
  3. Det anbefales minst 5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag (1 porsjon = cirka 100 gram).
  4. Det anbefales minst 4 porsjoner fullkornsprodukter hver dag (tilsvarende minst 75 gram fullkorn, for eksempel tre skiver helgrovt brød).
  5. Det anbefales fisk tilsvarende 2-3 middagsporsjoner i uken (300-450 gram hver uke).
  6. Velg magre meieriprodukter.
  7. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter og begrens inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt.
  8. Velg matoljer, flytende margarin eller myk margarin.
  9. Vann anbefales som drikke.
  10. Begrens inntaket av tilsatt sukker.
  11. Begrens inntaket av salt.
  12. Kosttilskudd er unødvendig for de fleste.
  13. Det anbefales at alle daglig er i fysisk aktivitet i minst 30 minutter.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)