Rynker barna på nesa over brokkoli og spinat? Gi dem "dinosaurus-brokkoli" og "sjørøver-spinat", er rådet fra forskerne.
En amerikansk studie viser at fireåringer spiser dobbelt så mange gulrøtter hvis de får et nytt og kult navn. "X-ray Vision Carrots" gikk ned på høykant hos 186 smårollinger, skriver
.Og ikke nok med det. Effekten holdt seg også etter at man gikk tilbake til å kalle gulrøttene ved sitt rette, kjedelige navn.
Det morsomme navnet fikk barna til å tenke at det også er morsomt å spise gulrøttene, tror forskerne.
Lettlurte? Det er voksne også
Det er ikke bare barn som lar seg påvirke av hva maten heter. Da blodappelsin skiftet navn til rød appelsin for få år siden, økte salget med 50 prosent.
Andre studier viser også at endringer i menynavn kan gjøre mye med både omsetningen og smaksopplevelsen. En "saftig italiensk fiskefilet" selger 28 prosent bedre enn "fiskefilet" - og smaker 12 prosent bedre.
Den samme maten, men ulik forventning og ulik opplevelse. Slik forklarer forskerne hvordan navnet påvirker apetitten.