"Vil du bli helbredet?" står det på brosjyren i postkassa. En menighet reklamerer for helbredelsesmøter: "Kanskje dette er din mulighet?"
Brosjyren er stilig og profesjonell, og den provoserer, sier kommunikasjonsrådgiver, Per Winterstad. Han stiller spørsmål om en menighet kan love helbredelse. Men er det greit å spisse møtereklamen slik? Winterstad syns det er for drøyt.
Han mener brosjyren skaper falske forventninger hos både psykisk og fysisk syke mennesker. Disse løftene er det vanskelig å innfri, mener han. Sykdom og lidelse er en del av livet. Helbredelse er heller ikke det mest sentrale i det kristne budskapet.
Pastor i 21st (twentyfirst), Odd Arve Røed, sier menigheten holder seg til det som står i Bibelen. Der fins mange eksempler på at folk ble helbredet. Men vi lover ingen helbredelse, selv om vi "tenker reklame" i vår kommunikasjon med omverdenen.
Når vi spør om noen vil bli helbredet, er det for å gi et tilbud om forbønn. Det er alltid noen som blir skuffet, men vi vil gjerne være med å tenne håp hos folk, og dete går an å røve igjen, sier Røed.
Vår tro er at Gud er mektig og at at han hjelper mennesker som kommer til ham. Dette er et bibelsk budskap som vi forkynner videre til folk som vil høre.
Folk "Mellom himmel og jord" har snakket med, sier de syns brosjyren var seriøs og ville derfor prøve hva "tilbudet" gikk ut på. Noen har aldri vært på et helbredelsesmøte før.
Men brosjyren er nok blitt mottatt forskjellig blant folk i nærmiljøet i bydelen Moholt i Trondheim, sier Røed. Han mener kristne også må bruke markedsføringen slik det blir gjort ellers i samfunnet også.