Urettmessige krav
I det siste har Forbrukerinspektørene mottatt mange henvendelser fra fortvilte forbrukere som har mottatt det de betrakter som urettmessige krav fra telesexfirmaet IBC AS. Her trues det med inkassovarsel hvis de ikke betaler så snart som mulig.
– Vi er helt sikre på at vi ikke har benyttet oss av disse "tjenestene" sier de som henvender seg til FBI, og lurer på hva de skal gjøre. Når de forsøker å kontakte firmaet på den såkalte kundetjenesten, får de ikke svar.
Lindorff trakk seg ut
Da FBI tidligere i år tok opp denne saken, viste det seg at også Forbrukerrådet og Politiet hadde mottatt flere klager på telesexfirmaet IBC AS (International Billing Collection), som også opererer under navnet Internett 123. FBIs behandling av saken førte til at inkassobyrået Lindorff AS sa opp sitt kundeforhold med IBC.
IBC etterforskes av politiet
IBC er fortsatt under etterforskning hos politiet, og politiadjutant Per J. Zimmer i Økonomiseksjonen forteller at også politiet har merket ny pågang fra publikum om denne saken.
– Den siste tiden har vi fått nye henvendelser om IBC og til sammen har vi mottatt flere hundre anmeldelser mot dette firmaet, sier Zimmer, men så langt har vi ikke konkludert med om firmaet har begått noen straffbare handlinger.
IBC må bevise
Zimmer sier at det er firmaet som sender ut fakturaene som har bevisbyrden. Derfor kan det være nyttig å undersøke med telefonselskapet om det har vært ringt opp hjemmefra på det tidspunktet som IBC påstår at man har ringt eller brukt internettet.
– Hvis du mottar en faktura og du ikke har inngått noen avtale med IBC, kan det være straffbart, fortsetter Zimmer. Han oppfordrer derfor publikum til å anmelde forholdet til politiet.
Standardbrev
Det er også viktig å bestride kravet skriftlig. Forbrukerrådet har utarbeidet et standardbrev som kan benyttes i slike tilfeller. Det får du ved å henvende deg til Forbrukerrådet i de enkelte fylkene eller bruk Standardbrev fra Forbrukerrådet