Tusenvis av nordmenn reiser hvert år på charterferie til syden, og noen nordmenn lar seg fremdeles av lure tilbud om billige ferier og boliger.
Hvert år får Forbrukerrådet og Forbruker Europa inn klager fra fortvilte nordmenn som har kjøpt seg inn ferieklubber og timeshare-leiligheter, etter at mange av tilbudene viser seg å være rene luftslott.
Ekteparet Elbjørg og Odd Nilsen fra Bergen er blant dem som opplevde det mange før dem har opplevd - mens de ferierte på Gran Canaria.
– Vi traff et menneske på gaten som ga oss en kupong vi skulle skrape på. Da fikk vi fram et – eller – annet, og fikk beskjed om at vi hadde vunnet en førstepremie, sier Odd Nilsen.
Etter loddet på gata var veien til kontraktmøtet kort, etter et press ekteparet Nilsen - og flere andre før dem - opplevde som overveldende.
- Les også:
Aggressiv markedsføring
Forbruker Europa advarer nå sol-glade nordmen mot å gå i fella. Hvert år blir de kontaktet av 160 nordmenn som forteller om kontraktbrudd og feriemedlemskap som overhodet ikke innfrir forventninge.
– Jeg tror det er drømmen om et sted i utlandet, og det å kunne oppleve en frihet der, som lokker, sier Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa.
Vik forteller at mange går biter på etter å ha følt seg presset til å skrive under på en kontrakt.
– De har blitt overrasket, og sterkt påvirket av en relativt aggressiv markedsføring på stedet de har feriert, ofte i Spania eller Hellas, sier Wiik.
– Trodde vi kunne få reise hvor som helst
Også ekteparet Nilsen forteller om til dels svært aggressiv markedsføring.
– Det fortsatte i det uendelige, og jeg tenkte at vi måtte komme oss ut herifra, for dette er jo forferdelig, forteller Elbjørg Nilsen.
– Til slutt skrev vi faktisk under, for vi trodde på at vi kunne få reise hvor som helst.
Ekteparet Nilsen har betalt 50.000 kroner, uten å få ferieturen de ble lovet. I ettertid har de kontaktet selskapet som lurte dem flere ganger på e-post.
Følte seg truet
Da har selskapet, Lifestyle Holiday, bare satt dem videre til en annen person.
– De driver en form for uthalingspoltikk, og etter en stund tenker de vel at man skal bli så lei at man bare gir opp, sier Ragnar Nilsen.
Ekteparet Nilsen oppsøkte til slutt selskapets kontor på Gran Canaria, for å få svar på hvorfor kontrakten ikke ble overholdt.
– Da vi satt der ble vi truet med å kastes ut. Den opplevelsen var veldig ubehagelig, og vi opplevde rett og slett selskapets representant som truende, forteller Ragnar Nilsen.
Når NRK tar kontakt sier selskapet at sjefen er på ferie, og at det ikke er noen andre som kan svare på spørsmålene som blir stilt.
EU-regler skal hjelpe
Også politiet advarer mot timeshare-bedragerier. Økokrim regner med at om lag 70.000 personer i hele Europa har blitt svindlet på denne (tall for desember 2011).
«Forbrukere som har betalt depositum får aldri tilbakebetalt pengene. Disse useriøse, utenlandske firmaene, som samarbeider med norske representanter, hevder at pengene er sperret på en spansk konto på grunn av skattelegging fra de spanske myndighetene sin side. På dette tidspunktet krever de enda mer penger, samt sensitive opplysninger», skriver Økokrim om timeshare-bedragerier.
Nå har EU innført nye regler som skal gi forbrukerne flere rettigheter. Det nye direktivet styrker angreretten, og forbyr forskuddsbetaling.
Det er direktøren i Forbruker Europa glad for.
– De europeiske landene, samt Island og Norge har de samme rettighetene på timeshare og ferieklubber. De er veldig bra og betryggende for forbrukerne, sier Wiik.