Les også:
- Sterling-konkursen kan utløse en dominoeffekt på det europeiske markedet for flyreiser. Det er for mange selskaper i Europa nå. Noen av dem tjener ikke penger, og jeg regner med at flere vil bli slått konkurs i løpet av få måneder, sier Rolf Forsdahl.
Han er reisebransjedirektør og advokat i Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH), og tror at alle flypriser vil bli "vesentlig dyrere" i løpet av tre - fire år sammenliknet med dagens prisnivå.
Oljeprisen
- Ingenting tyder på at selskaper som opererer i Norge vil fjerne drivstofftillegget fra billettprisene sine, selv om oljeprisen faller. Men hvis oljeprisen stiger igjen, vil også drivstofftillegget stige, tror Forsdahl.
- Samtidig vil de offentlige avgiftene øke, blant annet i form av nye miljøavgifter. Ettersom mange selskaper også må gjøre noe med sin egen inntjening for rett og slett å ikke gå i minus, så betyr alt dette at billettprisene må opp.
- Jeg regner med en jevn prisøkning i tida framover. SAS har jo allerede varslet en økning på rundt 10 prosent, sier Forsdahl.
- Fly dyrere enn tog
Han mener det er et paradoks når kunder tar det som en selvfølge at en flytur til kontinentet skal koste et par - tre hundrelapper, samtidig som de gladelig betaler 800 kroner for å parkere på flyplassen.
- Konkursen i Sterling viser at denne situasjonen nå vil endre seg, mener han. - Det å fly er faktisk dyrere enn å kjøre tog. Noe er galt når markedet oppfatter en prisøkning i lufta på 25 kroner som stor.
Forsdahl tror også at selve prismønsteret vil bli snudd opp-ned i flybransjen i tida framover. I dag er det gjerne slik at du får de billigste billettene jo tidligere du kjøper - med de farene det medfører dersom selskapet skulle gå konkurs.
- Jeg tror lavpristilbudene vil komme i form av prisdumping på tomme seter i siste liten. Da vil det bli billigere jo lenger du venter, forutsatt at det fortsatt er ledig plass på flyet, sier han.
Ingen garanti
Hundrevis av norske passasjerer ble rammet i dag da Sterling stanset driften. Ingen får refundert billettprisen fra
, som bare gir økonomisk beskyttelse til dem som kjøper pakkereiser.Riktignok kan mange likevel få tilbake pengene sine
, men nå øker kritikken mot at det tar så lang tid å gjøre garantifondet til en beskyttelse også for dem som kjøper ordinære flybilletter.- Det er helt urimelig at vanlige flypassasjerer ikke dekkes av Reisegarantifondet. I dagens situasjon kan man fort komme i en ny konkurssituasjon som vil ramme enda flere passasjerer, sier Torstein Rudihagen. Han er andre nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.
Rudihagen er glad for at regjeringen nå vurderer en slik utvidet ordning i sin langtidsstrategi for norsk luftfart.
- For lang tid
Rolf Forsdahl i HSH er ikke like fornøyd. Myndighetene har brukt for lang tid, mener han.
- Allerede i 2003 ba vi om endringer i reisegarantiordningen. Først i år har regjeringen respondert på dette, etter at også Forbrukerrådet kom på banen. Det er for dårlig, sier Forsdahl.
Han har likevel forståelse for at en endring vil ta tid når prosessen først har startet. En ny ordning må nemlig samkjøres med tilsvarende garantiordninger i EU-systemet.