I utgangspunktet er pengene for billetter du har kjøpt gjennom flyselskapet Sterling tapt, etter konkursen i selskapet.
Dette gjelder hvis du har kjøpt billetter direkte via selskapets nettsider, eller via en agent.
Mulighetene er små til å få tilbake pengene. Ruteflypassasjerene har i dag ingen lovmessig beskyttelse hvis flyselskapet går konkurs slik pakkereiseturister har gjennom Reisegarantifondet.
- Det finnes ingen reisegaranti for ordinære flyreiser, sier Signe Eriksen, daglig leder i Reisegarantifondet til NRK.
Kredittkortbetaling gull verdt
Forbrukerne kan likevel få igjen pengene sine dersom de har betalt med kredittkort, opplyser John Andersson i Forbrukerrådet til NRK.
- Dette følger av kredittkjøpslovens paragraf åtte. Kravet må rettes mot kortselskapet, sier Andersson.
Hvis du har brukt et debetkort vil mulighetene avhenge av rettighetene som er nevnt i kortavtalen.
Reisebyrået må ordne opp
Også dersom du har bestilt en pakkereise gjennom et reisebyrå kan det være mulig å ikke tape penger.
- Hvis flybilletten er kjøpt via et reisebyrå - der fly med Sterling er en del av en pakke - f eks gitt at du skal fly til Spania med hotellopphold, vil reisebyrået ha en plikt til å ordne opp overfor kunden, opplyser Signe Eriksen i Reisegarantifondet.
Forklaringen er i følge Eriksen at da har kunden kjøpt en pakke - og reisebyrået har plikt på seg til å ordne opp selv om underleverandøren til pakken er gått konkurs.
- Ser alvorlig på situasjonen
Forbrukerrådet sier på sine nettsider at de ser alvorlig på situasjonen i flymarkedet. Lavprisselskapenes stadig større dominans har presset de "tradisjonelle" flyselskapene til massive kostnadskutt. Samtidig sliter lavprisselskapene med økt konkurranse og lav lønnsomhet.
Analytikere og bransjen har uttalt at flere flyselskap balanserer på randen av konkurs. Enkelte reisebyråer ser så alvorlig på situasjon at de i perioder har sluttet å formidle reiser med enkelte selskap.
Forbrukerrådet viser til at flybilletter normalt forskuddsbetales i lang tid før avreisetidspunktet uten sikkerhet for innbetalingen. Dette resulterer i at flypassasjerer som har en ubenyttet billett på konkurstidspunktet som regel ikke vil få dekket sitt tap.
Konsekvensene kan også bli store for som allerede er på reise på konkurstidspunktet, sier John Andersson i Forbrukerrådet til NRK.